Forum

Bekæmpelse af gåsebillen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carsten Andersen, 2. september 2009 kl. 14.05

Jeg har den fornøjelse at have gåsebiller i græsplænen. I de sidste 2 år har jeg brugt Nematoder til bekæmpelse, men det har ikke haft nogen virkning. Flere af mine naboer har desværre også laven i græsset – dvs 6–7 huse i vænget har laven. Ikke alle naboerne er interesseret i at bruge penge på Nematoder og gør derfor intet. Er der en anden måde at bekæmpe billen på? Har læst at laverne bliver til biller i maj og juni og derefter lægger de æg i græsset. Hvordan kan jeg undgå at de lægger æg? Kan det betale sig at gøde græsset med muldjord og sand i efteråret som jeg har læst? Har hørt at der er kommet et nyt middel fra USA hvor bekæmpelsen ligger på 90%. Det skulle være ulovligt i DK. Hvorfor er det ulovligt? Hvad hedder midlet?

MVH Carsten

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. september 2009 kl. 11.16

Hej Carsten Andersen

Jeg kan ikke oplyse dig om et muligt nyt (og?) giftigt middel fra USA – men kender til flere golfklubber og park-forvaltninger, hvor stærekasseopsætning har mindsket problemet væsentligt.

Så fat sav og hammer og byg en stæremast. I tilgift får du en robust hjemmebanefordel, fordi stærene ud over at afsøge nærområdet (=din have) ikke tager hensyn til skelpæle og hække. De henter føde på naboparcellerne og derved mindskes skadevirkningerne af gåsebillernes ynglen på længere sigt også på din grund...

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. september 2009 kl. 15.03

Det hævdes også af hvidløgs olie opblandet i vand skulle have en virkning. En såkaldt repellerende virkning. Men jeg vil nu også holde mig til stærekasserne. Der findes midler som kan benyttes men de er ikke helt giftfri. Bayer garden laver et middel kaldet Trim i mod gåsebiller og som fås i byggemarkederne.

Hvidløg kan også give en vækst hindring af dit græs i noget tid. Ellers anbefales det at holde græsse fugtigt og topdresse den. Men også her har det en begrænset effekt

Nyt svar til emnet »Bekæmpelse af gåsebillen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bekæmpelse af gåsebillen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider