Forum

Stoppe forrådnelse i hul i træ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Larsen, 26. august 2009 kl. 5.23

Jeg har et stort gammelt æbletræ som har en meget stor sidegren (dia. 25 c m), der, i et hul fra en gammel gren, er blevet invaderet af myrer. Hullet, myrerne og det at hullet fyldes med vand når det regner gør at grenen er ved at rådne der. Da det er en vigtig gren for en stor del af træets æbler (og børnenes gynge) vil jeg hører om der er nogle der har en ide til hvordan jeg kan stoppe denne forrådnelsesproces i grenen (og stoppe hullet) uden at skade grenen og træet.

Mvh
Tine

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. august 2009 kl. 7.39

Hej Tine
Naturligvis skal du forsøge at forlænge levetiden på grenen, men forsøg samtidig at få lavet en erstatning, så du om nogle år kan flytte gyngen. Børnene skulle nødig have grenen ned i hovedet.

Du borer et stort hul – d.v.s. mindst 10 mm i bunden af hullet, så vandet kan løbe ud og dernæst er der kun tilbage at der kommer så meget luft til hullet, som muligt. Der vil så fremover ske det at forrådnelsen sker indefra og der lægges et lag bark på udvendigt – og hvem der vinder, kan kun historien vise, men oftest vil historien ende med at grenen har taget så meget skade, at den kan falde af. Men du kan udsætte det, ved at lægge et låg på, evt. sat fast med ståltråd eller andet let materiale og her er det også vigtigt at der er afstandsklodser mellem grenen og låget, så der kan komme luft til hullet. Også vigtigt at der ses til det med mindst halvt års mellemrum, så det sidder rigtigt og ingen af tingene gnaver sig ind i bark noget sted.

God held med æbletræet.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Stoppe forrådnelse i hul i træ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stoppe forrådnelse i hul i træ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider