Forum

Larver i bøgehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tina, 20. august 2009 kl. 19.43

Jeg har lige opdaget 4 bøgehækplanter er totalt spist af nogle gule/sort stribede larver. Ribbene sidder tilbage, kun det grønne er spist.

Jeg har fjernet dem jeg kunne se, men er der noget jeg kan gøre for at de ikke kommer igen?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. august 2009 kl. 20.30

Hej Tina

Det er larver af sommerfugle eller natsværmere, som har spist bladene på dine hækplanter.

Du kan ikke gøre ret meget nu – men der behøver ikke at være risiko for, at hækplanterne tager varig skade. Næste års blade er forlængst forberedt som knopper, som er rimeligt godt beskyttet af knopskæl, så larverne ikke kan spise dem.

Om der kan være lagt æg – og derfor kan forventes flere kuld larver – skal jeg ikke kunne sige. Nogle sommerfugle og sværmere lægger æg flere gange på en sæson.

Dine bedste forbundsfæller fremover vil være småfugle, som æder massevis af æg, larver og pupper. Jo flere fugle, du har i din have, jo færre skadevoldende insekter – det lyder nemt, og det er det sådan set også: Plantning for fuglene (skjul, nattely, redesteder, frugt / frø til vinterfoder), fuglekasser, fuglebad / drikkesteder (sikker forsyning 365 dage om året er optimalt), vinterfodring.

Hvis du er indstillet på handling nu, så er der nok at tage fat på ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Larver i bøgehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver i bøgehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider