Forum

Hvem æder mine dahlia?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Winther, 19. august 2009 kl. 19.26

Efterhånden flere af mine, ellers flotte, kraftige og store, Dahlia bliver ædt.

Bladene krøller sammen, blomsterne får huller i de yderste kronblade. Jeg kan ikke se nogle dyr. Kun i dag en brungrå 6 mm stor "flad skjoldet" tingest, med tynde ben.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. august 2009 kl. 21.00

Her i landet findes der 5 typer ørentviste. En type kaldes busk ørentvist og det er sikkert den der spiser af dine Dahlia. Det er et natdyr, så prøv med en lommelygte når det bliver mørkt, så skal du bare se.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Winther, 19. august 2009 kl. 21.19

Hvis det er en ørentvist, hvordan kan den så lade livet, helst uden at det er for giftigt. DEn der med plantesæbe tror jeg ikke på. Og planterne er ikke kønne efter den behandlig, kuren er værre end sygdommen:-)

Vi har lige fundet en 2–3 cm lysgrøn larve i en afskårret blomst, og masser af sort "lort"
passer det med ørentvist?

og tak
Ann W

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. august 2009 kl. 21.58

Nu varsler metrologerne masser af regn i det kommende døgn, så jeg vil tro at alle dine ørentviste får slukket tørsten og forsvinder.

En god hjemmelavet insektsæbe = 1 liter vand + 1 spsk. brun sæbe + 1 spsk. sprit i en forstøver flaske.

Nyt svar til emnet »Hvem æder mine dahlia?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvem æder mine dahlia?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider