Forum

Er det det?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 23. august 2003 kl. 16.37

>Hvad er det?

Jeg ved lejligheder i denne sæson – senest i forbindelse med et nyt hold blomkål til spiring – opdaget et uvæsen i form af nogle hvide skægstubbe-lignende efterladenskaber på jorden.

Samtidig er iagttaget rækker af rødbrune geleagtige mini-mini-bolde, som har taget plads på det nederste af stænglerne.

Det samme er set på et par små potteplanter.

I begge de nævnte eksempler har en gang insektsæbe tilsyneladende hjulpet effektivt.

Samme kur fik nogle af mine forspirede porrer.

Men hvad er det, som har været på spil?

Med venlig hilsen

Ole Nielsen<

Sådan skrev jeg engang forlængst uden noget reaktion.

Da min kone i dag fortalte mig, at hun havde smidt tre mini-potteplanter ud på grund af samme uvæsen, satte jeg mig for at undersøge den ene af de kasserede planter nærmere gennem en glimrende lup, jeg har anskaffet i mellemtiden.

Det, som med det blotte øje lignede et drys fra den elektriske barbermaskine af daggamle skægstubbe, viste sig i forstørrelse at være eller et andet hvidt med nogle ben til hver side.

På den baggrund spørger jeg nu:
Kan det være Mellus?

Jeg har studeret et billede af såvel denne skabning som dens larver, og de minder stærkt om de mini-mini-bolde, jeg iagttog på stænglerne.

Med endnu en venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 26. august 2003 kl. 0.32

Det kan sagtens være mellus, du ser i luppen. Det passer også med, at det er helt unge blade, du har set angrebet på.

Men de rødbrune gele minibolde er ikke larver af mellus – de er grønlige. Det kunne efter beskrivelsen være rovmider, eller spindemider,der gør klar til overvintring, når forholdene ikke længere er optimale. Eller de kan være en hel masse andre minimini eksistenser fra insekternes mangfoldige verden.

Ud over en lup, skal du have fat i en god insektbog – se udvalget på biblioteket, inden du investerer. Det er alt for svært at finde de forskellige insekter på nettet, når man ikke ved, hvad de hedder. Her er en opslagsbog på sin plads.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 26. august 2003 kl. 6.51

Kære Karna Maj!

Jeg beklager at måtte forkaste teorien om mider, der gør klar til overvintring.

For jeg oplevede første gang kombinationen "skægstubbe/gelebolde" i en spand med tidlige gulerødder samt såkasser med priklede kål- og porreplanter.

Som beskrevet fik kål- og porreplanterne en gang insektsæbe, og indtil videre har de nu velvoksne porreplanter ikke fået følgesygdomme.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2010 kl. 0.46

Slettet af administrator 12. februar 2010 kl. 1.14.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jesper D., 11. februar 2010 kl. 17.45

5 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Jesper D., 11. februar 2010 kl. 17.46

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2010 kl. 18.32

Nyt svar til emnet »Er det det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er det det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider