Skrevet af: Anette Bo Nissen, 13. august 2009 kl. 23.35
Jeg har fået en engle trompet nu er det et eller andet der laver huller i bladene hvad kan det værer
Skrevet af: Sonja, 14. august 2009 kl. 9.05
Sikkert en eller anden grøn larve,som skal skynde sig at vokse, for at du også næste år kan nyde en flot sommerfugl.
Hvis du finder den, så sæt den hen på noget andet den hellere må spise.
Skrevet af: Anette Bo Nissen, 14. august 2009 kl. 11.16
Tror ikke det er en larve der laver disse huller i bladene
Skrevet af: Sonja, 14. august 2009 kl. 13.02
Nå ok, det var da også kun et forsøg på at hjælpe.Men så var det måske en ide at fortælle hvorfor du ikke tror det,eller
uddybe lidt mere om hvordan hullerne er.
Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2009 kl. 13.48
Det er ørentviste der kommer frem når det bliver mørkt og spiser bladene, om dagen sidder de og gemmer sig i bladtoppene.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anette Bo Nissen, 14. august 2009 kl. 20.51
Der er huller mit på bladene
er det muligt at lægge foto på for så vil jeg tage et foto af bladene
Skrevet af: Søren S Duun, 15. august 2009 kl. 11.41
Måske kan det også være bladskærbier...bare et gæt. De skulle eftersigende være almindelig, men jeg tror kun at jeg har set 2 -3 stykker igennem livet
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. august 2009 kl. 19.59
SONJA
Anette beder om råd. Du forsøger at gøre dig vittig, hvlket forøvrigt ikke ligner dig. håp
Skrevet af: Sonja, 15. august 2009 kl. 20.19
NEJ Hans Åge, jeg forsøger bestemt ikke at gøre mig vittig.
Jeg prøvede netop at hjælpe, men fik bare kort at vide at Anette ikke troede det var larver.
Så jeg syntes det var helt rimeligt om hun at kom med lidt uddybende forklaring...for ellers mente jeg ikke det var til at forvente at nogen kunne hjælpe.
Når jeg selv beder om hjælp til den slags, så prøver jeg virkelig at forklare/beskrive bedst muligt. Ellers syntes jeg ikke jeg kan forvente at få hjælp
Skrevet af: Sonja, 15. august 2009 kl. 20.26
Til Hans Åge.
Hvis du mente mit første svar, så var det i ramme alvor. Jeg har da flere gange haft netop sommerfuglelarver som spiste sig store på nogle af mine planter.Også indendørs...hvilket er grunden til at jeg opdagede hvad det var.
Skrevet af: Marianne P., 15. august 2009 kl. 22.45
Hej Anette og alle I andre.
Jeg har en stor engletrompet stående på terassen, og den har også huller i bladene. Jeg har fundet synderne, det var larver, sikkert af en natsværmer.
Den med ørentvister tror jeg ike på, de plejer at spise blomsterknopper, skudspidser og frugt. Det sidste kan man få syn for i æbler for tiden.
Hilsen Anne -
Skrevet af: Svend Høst, 16. august 2009 kl. 11.56
Jeg går igennem mine trompeter hver morgen og der er gevinst hver gang, ørentvister sidder gemt oppe i topskudet, jeg bruger en lille håndstøvsuger til at fjerne dem med.
Til Søren, det er ikke bladskærer bier, dem har jeg ellers mange af, de er sjove at følge.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Hircha Olmütz Jensen, 18. august 2009 kl. 11.29
Hej Annette!
Jeg har 4 engletrumpeter, en orange, blå, gul og en hvid.
I den orange, der har lodne blade, har jeg fjernet både små og store larver. De små er grønne, de store er mest brune. Laverne æder bladene helt ind til stenglen og efterlader små sorte lorte som triller af når jeg ryster bladene.
I den gule, som har samme tybe blade som den blå, og i virkeligheden er en pikæble, er det bladskærebi- eller en bille der laver hullerne, der er inden efterladen skaber.
Den hvide har ingen hulder endnu.
Jeg har også en clematis der er angrebet af ørentvister, deres lorte er meget større snaskede og farver grønt.
Jeg bruger normalt ikke gift i min have, men var så træt af at se min orange trumpet blive ødelagt, at jeg for 4 dage siden sprøjtede den med insektgift. Jeg har ikke siden fundet laver,
heller ikke i nogen af de andre som ikke er blevet sprøjtet.
Håber det kan hjælpe dig til at finde ud af hvad der ødelægger din blomst.
Med venlig hilsen Hircha
Skrevet af: Svend Høst, 18. august 2009 kl. 13.46
Det er ikke engletrompeter du har, de findes ikke i orange eller blå, men pigæbler (datura) de hvide og gule kunne godt være engletrompeter (brugmansia) forskellen er at blomsterne hos pigæbler stikker opad mens engletrompeter blomster hænger nedad.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Anette Bo Nissen, 18. august 2009 kl. 18.21
Takker for svar har også sprøjtet mine selv om jeg også er imod gift men pænt ser det jo ikke ud med alle de ødelagte blade
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det