Forum

Ananas-æbler angrebet af »orm«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Torben Gamst-Johansen, 4. august 2009 kl. 22.43

Stort set alle mine ananas-æbler skal hvert år gennemskæres før spisning, hvis man vil undgå at få orm i munden.

Halvdelen af æblerne falder af samme årsag også ned før færdigmodning.

Hvad gør man for at stoppe disse problemer, hvis man gerne vil undgå giftige sprøjtemidler?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. august 2009 kl. 7.49

Hej Torben
Der findes et system, der kan hjælpe dig. Det hedder "feromon-fælder" og er normalt tilgængeligt på de fleste planteskoler, der også har "alternative midler".

Firmaet bag hedder Tanaco, men der kan du ikke handle som privat.

Det virker på den måde at i et sæt fås vejledningen hvordan man gør, hænges op fra marts til juli, i sættet er 2 sæt limplader og 2 sæt dufthormon og et lille trekantet telt, der skal hænge i træet. Dufthormonet dufter som en brunstig hun af det insekt, som nærmest kan sammenlignes med et møl, af insektet, der giver "orm i æbler", som møllets larver.

Hannerne flyver rundt for at finde æbleblomster i foråret og når de dufter hormonet, vil de flyve tættere på for at se på den velduftende hun, sætter benene på limpladen og så kommer de ikke videre.

Jeg har selv afprøvet det i egen have og har ikke orm mere – jeg gjorde det for en sikkerheds skyld i 2 år og det må også have taget naboernes, for de har heller ikke flere orm.

Det er for sent at gøre noget ved det i år, men det er godt at være klar til næste år. Efter år 1, kan der fås nye sæt uden "teltet" og det gør det lidt billigere at fange bæsterne. Iøvrigt findes samme system til blommer også. Bare med et andet dufthormon.

Kan du ikke finde fælderne, sælger jeg dem også.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Gamst-Johansen, 5. august 2009 kl. 13.08

Hej Boi Jensen.

Tak for et hurtigt og relevant svar!

Det vil blive prøvet til næste forår.

Nyt svar til emnet »Ananas-æbler angrebet af »orm««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ananas-æbler angrebet af »orm«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider