Forum

Hjælp med at identificere larve i grønkål

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin R., 4. august 2009 kl. 14.28

Hej,

Vi har en MASSE grønkål (til hønsene) og jeg ser nu, at de er angrebet at en lille grøn larve.

På bagsiden af bladene sidder der en en del små hvide pupper, som ca. er 1 cm lange.

Jeg kan også se enkelte små grønne larver aom er 0,5–1.0 cm lange.

Det er vist både stor og lille kållarve.

Hvad er det for larver og hvordan bekæmper jeg dem?

Har hørt om Dipel/Bio-Quit. ER der evt. andre ting som også virker?

– Martin

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 4. august 2009 kl. 15.21

Hej Martin -

tjek følgende side ud: www.plante-doktor.dk/kaalsommerfugl.htm. Mht bekæmpelsen så finder du nederst på siden råd og vejledninger...

/Jacob

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 4. august 2009 kl. 15.46

Det er efter min mening alt for dyrt at sprøjte med Dipel og lignende.

Faktisk er det ikke så svært at finde sommerfuglenes æg og så fjerne dem. Du kan jo bare give de angrebne blade til hønsene så skal de nok få gjort kål :-) på dem.

Æggene sidder på undersiden af bladene i små klynger og er enten gule eller hvide alt efter arten af sommerfugl. De sidder forøvrigt ofte nær ved spidsen af bladene.

Steen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2009 kl. 9.26

Hej Martin

Du kan gøre en langsigtet indsats på flere måder – og jo mere, det er muligt for dig at realisere, jo vanskeligere bliver det for ethvert skadedyr at gøre indhug i din høst af kål og andre gode grønsager.

For at mindske mulighederne for kålsommerfuglens larver: Placer dit kålbed på et vind-omsust sted.

Sørg for mange mejsekasser i din have og gode redemuligheder for andre småfugle.

Sørg for vand til fuglene hver dag året rundt.

Lad der "vokse" en eller flere kvasbunker et sted i skyggen, hvor den / de ikke ligger i vejen (den skal helst være permanent og uforstyrret).

Gør dig erfaringer med at anvende overfladekompost og grøngødning – det giver sunde planter og gode leve- og ynglesteder for konkurrenter til skadedyrene.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 14. august 2009 kl. 9.17

Kålsommerfuglelarver i grønkål er efter min erfaring ikke noget stort problem – så snart frosten kommer falder de af, og det er jo om vinteren man har brug for ekstra grønfoder til hønsene. Og grønlangkål til sig selv.

Nyt svar til emnet »Hjælp med at identificere larve i grønkål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp med at identificere larve i grønkål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider