Forum

Hjælp til ny haveejer…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene, 5. juli 2009 kl. 13.42

Hejsa!

Som nyudklækkede haveejere (Ja ok Gårdhave, men alligevel... ;-)) er internettet jo en dejlig ting at finde nye planter og finde ud af hvilke skadedyr man har og hvordan de bekæmpes.

Men nu har vi fået en lille hvid mide/edekop eller hvad i alverden vi kan kalde den. Som åbenbart er svær at finde ud af hvad er for en fyr.

Vi kunne godt bruge lidt hjælpe til at identificere den og eventuelt et godt råd til bekæmpelsen. (Plantesæbe virkede i hvert flad ikke, men nu er vi da fri for bladlus. :-))

Jeg har lagt et billede af den ud på nettet. Se linket her
planter.lateralthinker.dk/

På forhånd tak for hjælpen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 5. juli 2009 kl. 15.49

Ligner en parasiteret bladlus -bladlusgalhveps lægger æg i bladlusen der siden svulmer op og bliver hvid. Ud kravler en ny hveps.

Der er masser af dem for tiden-heldigvis.

Nu mangler vi bare mariehønens larver! De tager virkelig for sig. Desværre har jeg endnu ikke fundet nogle i mine gulerødder, hvor de plejer at dukke op ret tidligt for jeg har virkelig et stort behov i mit drivhus hvor både peber og agurker er stærkt inficerede.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene, 5. juli 2009 kl. 16.22

Jeg ved ikke rigtigt. Det ligner ikke helt. Men der er vel forskelle.

www.nyttedyr.dk/produkt/bladlusgalmyg-og-snyltehvepse.aspx

Myrerne synes glade for dem dog. Ved ikke om det hjælper på identifikationen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. juli 2009 kl. 16.55

Ellers prøv at lægge dit foto på fugleognatur.dk under insekter altså, der går sjældent lang tid før man får svar.

men så skriv lige svaret her, ikke?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene, 5. juli 2009 kl. 17.08

Der er rigtigt nok som lillium skriver parasiterede bladlus.

Vi fandt et billede af dem på plante-doktor.dk
www.plante-doktor.dk/april.htm

Næsten nederst er der tre små billeder. Det øverste af de tre ligner umiskendeligt dem vi selv har.

Mange tak for svaret. Udryddelsen er afblæst. Dem lader vi sidde. Det er jo nok ikke de sidste bladlus vi får i år, så det er vel godt nok at have dem. (Ellers flyver de vel over til naboen og hjælper der)

Nyt svar til emnet »Hjælp til ny haveejer…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp til ny haveejer…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider