Skrevet af: Marit Z., 20. juni 2009 kl. 23.07
Mine tomatplanter i drivhuset trives desværre ikke rigtigt. De gror kun langsomt, bladenes grundfarve er lysegrøn med lilla områder og lilla ribber. Bladene er ikke tørre og knasende.
Tomatplanterne blev sat den 24. maj direkte i drivhusjorden. Jorden blev gødet med halvt omsat hestemøg i marts.
Kan det skyldes fosformangel pga af kulde i juni? Eller er der andre bud? Og vigtigst... vil mine tomatplanter rette sig?
Billeder ses her: www.flickr.com/photos/39595295@N03/with/3638742335/
Pga. @ i linket virker det ikke direkte, men linket kan kopieres til adresselinien!
mvh
Marit Z
Skrevet af: Nina JENSEN, 30. juni 2009 kl. 20.01
Hej
Hvad med tomaterne? Kommer der nogle tomater? Jeg tror jeg har det samme problem, og mine tomater blev bare sort fra midten.
Mvh. Nina
Skrevet af: Marit Z., 1. juli 2009 kl. 10.35
Mit eget bud på, hvorfor mine tomatplanter gik i vækststandsning er den kolde periode vi havde i juni. Jeg har desværre ikke fået andre bud, men heldigvis er planterne begyndt at rette sig – de har fået en sundere grøn farve og er begyndt at vokse igen.
I den periode, hvor de ikke trivedes var tomatbladene små og lysegrønne med lilla aftegninger, der var ingen sideskud og der blev kun dannet få tomater på klaserne. Nu er der heldigvis nye blomster og tomater på vej. Og enkelte tomater er ved at skifte farve.
Jeg har vandet med fortyndet brændenældevand og så er vejret heldigvis blevet bedre. Så jeg håber at høsten bliver god, trods forsinkelsen.
"Sorte" tomater har jeg ikke oplevet, men måske er det giffelråd? Se dette link: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html
mvh
Marit Z
Skrevet af: Nina JENSEN, 1. juli 2009 kl. 13.16
Hej Marit
Tusind tak for information:-) det er det problem jeg har med min tomat.
Mange hilser
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomatblade med lilla områder: Fosformangel?