Skrevet af: M. Clausen, 9. juni 2009 kl. 12.31
Hej alle
jeg håber i kan hjælpe med et lille spørgsmål.
I nogle af mine æbletræer, er der kommet en puppeform, hvor bladet er rullet lidt sammen, med en slags spind uden om og bladende er helt brune der, der er ingen dyr i nu, kun nogle tørre sorte pletter der ligner kaffegrums.
Ret underligt at forklarer og har også billeder jeg kan mail hvis nogen på den måde vil kunne se hvad det er
på forhånd tak
M.Clausen
Skrevet af: Lise D, 10. juni 2009 kl. 12.49
Hej M. Clausen
Lige netop dét fænomen har været flittigt bedatteret herinde den sidste uge! Prøv at søg i indlæggende!
Jeg vil tro der er tale om rosenhvepsen de rhar været på spil eller spindemider. Bladet krølles sammen, der er hvidt spind og når man åbner bladet er der små sorte prikker og en larve, grøn, brun eller sort der lystigt æder bladet!
I min have har blomme, pære og æbletræ været udsat samt stikkels, hind, solbær og ribs...
Jeg har købt gift i Plantorama – Calypso og sprayes alle planterne. Efter kun 1 dag var angrebene stoppet, men planterne har desværre mistet blade... når først larven går i gang med at æde går der lynhurtigt!
Så ud og køb noget at spraye med – kan anbefale Calypso fra Bayer.
Skrevet af: M. Clausen, 10. juni 2009 kl. 15.16
Tak for dit svar.
jeg har nu ingen larver af nogen art set, men resten af beskrivelsen passer fint.
hvis man ikke sprayer forsvinder det så ikke bare igen?, de kan jo ikke æde hele træet
de andre indlæg du snakker om hvad ligger de under sugdomme eller?
Skrevet af: M. Clausen, 10. juni 2009 kl. 15.16
Tak for dit svar.
jeg har nu ingen larver af nogen art set, men resten af beskrivelsen passer fint.
hvis man ikke sprayer forsvinder det så ikke bare igen?, de kan jo ikke æde hele træet
de andre indlæg du snakker om hvad ligger de under sugdomme eller?
Skrevet af: Ann, 24. september 2009 kl. 3.38
Mit æbletræ har fået masser af blade med rød- el. mørkbrune, lidt ophovnede pletter (mange på hvert blad) på den ene side, som på den anden side ligesom har mane brune samlinger af ophøjede "celler". Hvad er det?
Skrevet af: J. H., 24. september 2009 kl. 6.37
Hej Ann.
Har fundet en hjemmeside med alverdens beskrivelser og sygdomsbilleder, af forskellige "angreb" på æbletræer. Måske du kan finde noget der svarer til din beskrivelse:
www.lr.dk/planteinfo/hortinfo/biologiindex.asp?PI=1&vaert=aebler&pi_menu=1&PI=1&fuzz=1364&fuzz=1364
Skrevet af: Mogens; E., 24. september 2009 kl. 9.00
Hej Jeanet.
Det var dæleme en god side du har fundet, der står det hele.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Underligt æbletræ