Forum

Små grønne lus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Den Lyser Grønne, 7. juni 2009 kl. 15.10

Jeg har ikke nogen have, men har diverse krydder urter og tomatplanter i vindues kammen. For nogle uger siden opdage jeg nogle små grønne dyr i min citron melisse og i min mynthe, de var mest i jorden så regnede ikke med det var bladlus. Fandt ud af at nogen af dem også kunne flyve. Jeg synes det var lidt ulækkert og satte dem uden for og så forsvandt de. MEN nu er de mine tomat-planter, ført på stinglen og nu bladene og modsat krydderurterne tag min tomatplante skade, bladene visner og man kan se hvor de har siddet på stinglen. Hvad er det og hvordan kommer jeg af med dem uden at bruge nogen former for gift.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. juni 2009 kl. 22.30

Hej Den lyser grønne

Prøv om en "udendørsferie" kan have samme gode effekt på tomatplanterne, som det viste sig hos melisse og mynthe.

Det er ikke usandsynligt, at der er naturligt fjender, der så gør en nyttigt indsats.

Hvis der fortsat er brug for aktion kan du prøve med insektsæbe. Spray planten med insektsæbe både på bladenes over- og underside. Lad sæbeopløsningen sidde ca 1/2 time – og spray så igen hele planten med mindst den dobbelte mængde rent lunkent vand.

"Økologisk Plantebeskyttelse" af Schmid og Henggeler giver denne opskrift på insekstsæbe:
15–30 g brun sæbe opløst i 1 l varmt vand. Bruges ufortyndet efter afkøling.

Det er vigtigt at få skyllet insektsæben af bade og stængler igen, da den ud over at genere bladlusene også går i kemisk forbindelse med vokslaget på bladoverfladen. Langvarig sæbefilm på bladoverfladen fører til skader i planten på grund af øget fordampning.

Behandlingen gentages med ca 1 uges mellemrum, indtil der ikke viser sig flere lus.

Du kan også overveje at anskaffe snyltehveps eller mariehønselarver – men det er nok "lige i overkanten" at installere flere dyr i vindueskarmen.

Håber, at du får held med at få bladlusene til at fortrække...

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 7. juni 2009 kl. 22.52

Jeg har også haft dem, de går efter det friskeste (nyeste skud), jeg har haft god effekt af at sprøjte med neem olie. Held og lykke ;-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Den Lysegrønne, 9. juni 2009 kl. 12.08

Jeg siger tusind tak for de gode råd og tips, vil jeg helt sikkert prøve :)

Nyt svar til emnet »Små grønne lus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Små grønne lus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider