Forum

Visne æbleblomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 6. juni 2009 kl. 20.23

Vores gamle Fillipaæbletræ er normalt sund og rigt givende. I år har jeg set at de fleste blomster,efter afblomstring, er tørret ind og falder af. Der er meget få æbler på nu.

Jeg spekulere på om det er en såkaldt knopvikler der har været på spil.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe det så jeg får æbler til næste år? Er der et nyttedyr jeg kan tilsætte så jeg ikke skal sprøjte?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Helmer, 9. juni 2009 kl. 16.24

Vi er et par Fillipa-ejere her på Drejø, som har samme problem. Der er stadig små-æbler tilbage, men der er klart noget galt.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. juni 2009 kl. 20.44

Så vidt jeg da husker, skrev jeg at en radiatorpensel er fænomenal – og hurtig til at bestøve med. Det gjorde jeg og senere, at nu var der så mange pære på at de skulle udtyndes, men hvornår. Et kendt menneske herudi oplyste, ikke til mig, at sommer blæsten (?) ville tynde naturligt ud i overfold. Det er fuldstændig rigtigt. Undermålerne ligger nu på jorden. Og det lader til at alt er tilfredsstillende. håp

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 9. juni 2009 kl. 21.24

Jeg forstår ikke helt indlægget...?

Jeg har 5 bistader, en lidt smartere metode end radiatorpensler. :-)
Bestøvningen af vores træ var intet problem træet stod i fuld flor og er fuldt bestøvet.

Men det der skulle blive til æbler tørre ind og falder af. Der er kun en ganske lille smule æbler tilbage.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. juni 2009 kl. 22.27

Til Søren og Jette.

I bør nok stille spørgsmølet til: SPØRG EKSPERTERNE øverst på denne side.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte D, 11. juni 2009 kl. 11.34

Jeg bor lidt nord for Århus og har samme problem med vores store filippa-trææ!Vi har stort set kun visne og døde æbler og blade på alle grenender!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: EAD, 3. juli 2009 kl. 16.28

Bor i Nørresundby, og har samme problem som Dorte D.

Døde og visne æbler og blade på mange grenender – dog kan der alleryderst på enkelt af de visne grene/kviste godt sidde friske grønne blade. Troede i første omgang, at det var en kraftig vind/storm, der havde ødelagt frodigheden, men det er også galt på læsiden. Har haft en lokal erfaren frugtavler til at se på grenene, og han siger, at selvom Filippa normalt er et utrolig sundt træ, mener han, at det er et "kræftangreb". Vi kan sprøjte, men det har han ikke meget tiltro til. Det bedste er simpelthen at fjerne de angrebne grene/kviste, og så håbe, at træet klarer sig nogenlunde.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 3. juli 2009 kl. 18.53

Det lader til at være en udbredt "Fillipasyge".

Jeg har nu kun hørt om kræft som angreb stammen/barken. Ikke selve blomsten.

Jeg har desuden opserveret døde blomster få centimeter fra gode sunde blomster. Disse er nu ved at udvikle æbler.

Jeg har fjernet de syge kviste op til 2 meters højde. det ser rigtig pænt ud. I toppen er der stadig mange visne kviste. Til vinter får træet en meget grundig beskæring.

Jeg mener det er en skidt ide at sprøjte når man ikke kender sygdommen.

Nyt svar til emnet »Visne æbleblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Visne æbleblomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider