Skrevet af: Connie Tjørngaard, 27. maj 2009 kl. 17.59
Vi har et Ouillins Reine Claude træ ca. 13 år gammelt
I år er bladene ikke blevet større end 2 cm og selv om det fik mange blomster, er samtlige blomster visne, og bladene hænger slatne ned og er ved at blive gule. De er slet ikke vokset.
Vi har været ved at se på forskellige sygdomme og er kommet frem til, at det kan være bakteriekræft.
Er det muligt at I kan sige noget udfra denne beskrivelse og evt. hvad vi kan gøre for at redde træet eller er det bedst helt at fjerne det?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jan og Connie
Skrevet af: Lise D, 28. maj 2009 kl. 8.25
Jeg har det samme skønne træ, plantet for 2 år siden.
Det kunne også lyde som sort eller gul monilla som er begyndte at "æde" træet op. Mit fik sort monilla sidste år og jeg beskær det voldsomt... troede faktisk det var gået til!
Det var udviklet sig sært he ri soråret, knopperne var bitte små, mange grene er døde og nogle er der liv i... bladene er som på jeres træ meget små og nogle af bladene er ved at blive gule... jeg frygter monillaen stadig har fat i træet.
Så min plan er at udskifte træet og grave meget jord væk – da monillaen ligger i jorden i mange år!
Skrevet af: Connie Tjørngaard, 28. maj 2009 kl. 20.13
Hej Lise
Tak for svaret. Måske er det det, men modsat dit sprang blomsterne faktisk ud – men visnede lige efter.
Vi har også tænkt os, at beskære det, men vi glemte faktisk lige at oplyse, at for flere år siden begyndet barken at falde af nederst på stammen. I dag mangler der et stort stykke, som vi så har prøvet at hjælpe det med, ved at binde et andet stykke bark på stedet. Men om det hjælper – ved vi endnu ikke.
Hilsen Jan og Connie
Skrevet af: Mogens; E., 28. maj 2009 kl. 20.48
Inden I opgiver træet, så smid en god portion kalk ud rundt om træet, i kronens bredde. Jeg har læst det et eller andet sted. Det er et forsøg værd.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom i et Ouillins Reine Claude træ