Forum

Sankthansoldenborre og frugttræer?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 25. maj 2009 kl. 9.42

Hej alle,

Vores 2–3 år gamle pæretræ er slet ikke sprunget ud i år. Knopperne var udviklet, men det ser ud til at de er tørret ud – skærer man dem over er der lidt grønt endnu. Grenene er grønne ved gennemskæring. Jeg tænkte at det måske var græsset der udkonkurrerede træet i kampen om vand, og valgte derfor at fjerne det græs der groede omkring stammen. Da jeg gravede tørven af, fandt jeg disse larver:

www.fugleognatur.dk/forum/images/Larve1(21).jpg
www.fugleognatur.dk/forum/images/Larve2(24).jpg

Fugleognatur.dk har hjulpet mig til at bestemme det til Sankthansoldenborrelarver. Vi har rigtig mange biller der sværmer i vores lindetråer når de blomstrer, og jeg tænker dette måske er larverne af dem – i så fald kan der være rigtig mange larver. Kan de være årsag til mit frugttræs død? Sidste år døde en ca 7-årig avnbøg af uforklarlige årsager, og jeg mistænker nu disse larver for den dåd.

Se tråden omkring avnbøgen:

www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/5337.html

Håber nogen kan fortælle mig hvad der er sket, og hvad jeg kan gøre for at redde træet og resten af mine træer.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2009 kl. 22.54

Oldenborrelarven trives bedst i en sandt jord hvor den ødelægger rødderne på mange planter. Hvis du har sandjord kan du fjerne det øverste lag rundt om træerne og udskifte det med en kraftigere jord (ca. et spadestik ned) det kan afhjælpe problemet. Larverne er også glade for græsrødder, så din græsplæne må også have gule områder, og flere huller hvor rågerne hakker efter larverne.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 8.21

Hej Mogens,

Jorden er let sandet der hvor trået står – men ellers har vi overvejende lerjord eller alm. havejord, så måske er der en stribe sand lige der hvor træet står, og det er derfor det kun er dette træ der er ramt?

Der er ikke spist af græsplænen – det er ihvertfald ikke noget jeg har lagt mærke til. Og råger ser vi kun meget sjældent.

Hvis jeg fjerner jord i et spadestiks dybde om træet, skærer jeg så ikke træets rødder over og gør mere skade end gavn?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. maj 2009 kl. 20.13

Jo du har ret, derfor vil det være en fordel hvis du graver træet op og udskifter sandjorden med lerjord iblandet noget kompost jord, og kik så samtidig på rødderne om de er ødelagt af larver. Husk at løsne de yderste rødder og bred dem ud til siderne, og ikke noget med at stampe jorden fast over rødderne det skader mere end det gavner. God gravelyst, det skal selvfølgelig være et dybt og bredt hul med ny jord i bunden og rundt om rodklumpen og så godt med vand.

PS. hold en cirkel græsfri rundt om stammen, ca. i kronens bredde.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2009 kl. 20.23

Jeg kunne også bare grave det op og sætte det i et nyt hul hvor der ikke er sand. :)

Kan det lade sig gøre at flytte et træ nu? Hvis Boi læser med, hvad siger du da?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. maj 2009 kl. 20.52

Hej Jes.

Boi ved alt om træer. Prøv at rette spørgsmålet til – spørg eksperterne.

Mine indlæg er egen ubehagelig erfaring med oldenborrelarver.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anker., 27. maj 2009 kl. 22.51

Jes.

Gør da som Mogens anbefaler dig, ellers går det pæretræ snart ud.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 28. maj 2009 kl. 0.47

Jeg er bare nervøs for at det også gør det hvis jeg flytter det?

Nyt svar til emnet »Sankthansoldenborre og frugttræer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sankthansoldenborre og frugttræer?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider