Forum

Grøn belægning på Nothofagus anarctica

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens Ifversen, 28. september 2008 kl. 22.15

Min ca. 6 år gamle sydbøg har fået tæt grøn belæg-ning især på nordvendte grene og lidt på stammen.

Det ligner de alm. grønne alger der kommer på fug-tige tagsten og fliser, men blot lidt mørkere grønt.

De kan ikke umiddelbart gnides af.

Er det svamp eller alger, og hvad kan det fjernes med?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Ifversen, 7. november 2009 kl. 18.27

Fint resultat! 07.11.09
I løbet af Oktober–November 08 penslede jeg stammen og alle grenene 2 gange med Atamon i den sædvanlige opløs-ning til skylning af syltetøjsglas.

Nogle gange skulle der gnubbes lidt hårdere med en negle-børste, for at få de grønne algebelægninger af.

Der er ikke kommet nogen belægninger på træet iår, så det tyder på at være effektivt og uskadeligt.

Med venlig hilsen
Mogens Ifversen

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. november 2009 kl. 11.58

Jeg ville nok lade det sidde. Jeg tror ikke at træet tager skade. Du må for alt i verden ikke bruge klorin, selvom det både er billige og effektiv, da det er noget giftigt stads. Jeg får en maase grønne belægninger på mit hegn og jeg tror at det skyldes kuldioxiden fra motorvejen, eller røgen fra vestforbrændingen. det ligger ca 10 km fra mig.

Hvis du har en svineavler eller en gylletank i nærheden kan det og komme derfra.

Nyt svar til emnet »Grøn belægning på Nothofagus anarctica«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Grøn belægning på Nothofagus anarctica

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider