Skrevet af: Rikke, 10. september 2008 kl. 11.47
Vi har pludselig fået humlebier derhjemme. Der ligger som regel 2–4 stk i stuen når vi kommer hjem fra arbejde. I går kom jeg til at se at der var fyldt med små dyr på humlebierne. Kan de bærer rundt på lus?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. september 2008 kl. 15.23
Hej Rikke.
Som gammel biavler kan jeg huske at man (Danmarks Biavlerforening) fik lavet undersøgelser omkring de bisygdomme som kom i vores bifamilier og om disse kunne leve på de vilde bier og især på humlebier. Undersøgelserne viste dengang at man ikke fandt hverken Varroa eller bilus mv., hvilket vi var lettet over. Det er ikke utænkeligt at humlebier også kan have parasitter med sig eller om der er tale om en klanner, som er en lille bille,der spiser døde dyr. jeg ville nok stille spørgsmålet til Danmarks biavlerforening.
Skrevet af: Rikke, 10. september 2008 kl. 16.31
Hej Søren Duun
Tak for dit svar. Jeg vil prøve at spørge der.
Skrevet af: Esben Brøns, 1. august 2009 kl. 17.05
Hej
Jeg har i dag opserveret en humlebi der kravlede rundt med ryggen tæt besat med ''lus''. Jeg ved naturligvis ikke om det var lus, men den den var meget besværet af det. Den havde mistet sine vinger, af grunde jeg ikke kender.
Nu har jeg igen opserveret en hummelbi der vandrede hen over græsplænen. Den havde nemlig heller ikke vinger. Der sad nogle ganske små stumper tilbage som den prøvede at bevæge hurtigt, naturligvis uden resultat.
Den første bi med parasitterne på ryggen fotograferede jeg hvis nogle skulle være interesseret i at se fænomenet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Humlebier