Skrevet af: Kjeld Nørup, 9. september 2008 kl. 10.12
Vi har mange hybenroser ved sommerhuset ved vestkysten. for 3år siden var der en gruppe der blev gule og året efter gik de helt ud der var næsten ingen genvækst, nu 3år efter en ny gruppe bliver helt gule og går helt ud, når jeg køre i området ser jeg ikke tilsvarende, roserne har været der siden 1985 og har aldrig fejlet noget. vil i se på det? og give mig et svar pr. Email. på forhånd tak.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. september 2008 kl. 14.35
Umiddelbart lyder det som om at de ikke har fået gødning. Nærmere bestemt kvælstof mangel.
har du udlagt flis? eller vokser de på den rene sandjord?
Normal er hybenroser temmelig hårdfør og når de ført er etableret kan de klare sig sig uden hjælp. Men hvis du også er omgivet af for kraftig græs, så kan dette også have en indflydense på væksten. En anden mulighed er den at hvis der er sprøjtet med Round up på nogle af rodskudene, så vil det også påvirke moderplanterne og alt efter doseringen så kan dette skade mere end det gavner.
Skrevet af: Mogens; E., 9. september 2008 kl. 20.56
Der skal utrolig meget til, for at hybenroser (Rosa Rugosa) går ud. Kan det tænkes at grundvandet står meget højt i perioder. Det er før set at roser gik ud oven på en gammel depotplads eller tjæreplads. Det er måske værd at undersøge.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hybenroser.