Forum

Tomatskimmel? – kan tomaterne spises

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille, 30. august 2008 kl. 21.22

Tror jeg har fået skimmel på mine tomatplanter.

Bladene blev dækket af en grålig dunet hinde (ligesom mug på madvare)

Prøvede at klippe alle angrebne blade af, men hjalp intet.

Både blade og stængen er angrebet – Startede i bunden og jeg har næsten kunne følge det gå op af. De øverste blade er endnu ikke angrebet.

Mit? er om det er sundhedsskadeligt at spise tomaterne? Der er intet at se på tomaterne – på nogle er der lidt pletter på den grønne del der sidder på tomaten, men dem spiser man jo ikke.

Er heller ikke helt sikker på om det er skimmel

Jeg har tomaterne på min altan i store krukker og bajler.

Dem der står tættest ved kanten, er der ikke meget at se på – der har været, men det er ligesom om regnen har skyllet det af.

Dog har jeg en del "døde" blade.

Har en krukketomat, der har en hel død stængel (et af de store sideskud)

Skal lige siges at jeg imellem tomaterne har peberfrugtplanter – der har ingen spor af sygedomme – det har kun ramt tomatplanterne.

Nb: hvis det er skimmel – skal jorden så kasseres?

Regnede med at lægge god gødning på dem her til vinter, så de var klar til næste forår.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 1. september 2008 kl. 7.44

Jo-det drejer sig om kartoffelskimmel.

Hvis angrebet er massivt kan frugterne blive brune og dermed uspiselige, men du kan roligt spise dem der er røde.

Der er ikke så meget du kan gøre for at forebygge da sporene kommer med vinden.

Det eneste der forhindrer sporene i at spire er at holde planterne tørre 8 det er derfor ikke så udbredt i et drivhus, men kan forekomme).

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Dragsted, 13. juli 2009 kl. 21.51

Efter 3 år med angreb af alle tomatplanter i hele haven, både i drivhuset og på friland har jeg opgivet tomatdyrkning. Der er ingen i det nære nabolag der dyrker kartofler, så hvor smitten er kommet fra ved jeg ikke. Men hvor længe skal jeg undlade at dyrke tomater? jeg prøvede sidste år med helt frisk jord, nye dyrkningssteder, hvor der ikke har været dyrket tomater før, men alligevel ''døde'' alle planterne ved massivt angreb af skimmel – og ingen af de rigtig mange tomater nåede at modne. Planterne blev sendt til kommunens varmkompostering, og ikke på min egen kompostbunke.

Så hvornår er jorden fri for smitte så jeg atter kan dyrke tomater?

mvh Lis

Nyt svar til emnet »Tomatskimmel? – kan tomaterne spises«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomatskimmel? – kan tomaterne spises

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider