Skrevet af: Peter, 28. august 2008 kl. 18.56
Hej.
Jeg har et spørsmål vedrørende røde egern.
Forleden dag havde jeg en diskution med mine venner, om egern er et skadedyr eller ej. Hvis det er et skadedyr, må man i så fald skyde det, hvis det er til gene i haven. Da ingen af os har jagttegn eller nogen anden viden om emnet, håber jeg, at der er en anden der kan afgøre vores diskution.
Jeg mener nemlig ikke selv, at et egern er et skadedyr og derfor ikke må skydes?
Med venlig hilsen den uvidne
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. august 2008 kl. 20.56
Både røde og sorte egern er fredede i Danmark.
De bliver ikke længere betragtet som skadedyr,da man i skovbruget satser på løvtræ og går bort fra nåletræer,hvor egernet kunne spise rigtig mange knopper,så træerne blev ubrugelige til gavntræ.
Egernbestanden er gået meget tilbage.
Så du havde ret.
Hilsen Anne Marie
Skrevet af: Mogens; E., 28. august 2008 kl. 21.23
Det er en anden historie hvis du ser et gråt egern. De er en stor plage i det nordlige USA og England hvor de ødelægger store områder med unge bøgetræer. Forskerne her i landet frygter for deres indtog som vil blive dyrt for skovbruget. Hvis et gråt egern opdages skal det indberettes til Naturstyrelsen.
Skrevet af: Jan Hammer, 24. september 2009 kl. 16.35
Jeg er F...me træt af, at de plukker alle mine hasselnødder, og iøvrigt før de er modne. – Håber meget, at jagt bliver frigivet igen, da de er skadedyr i lighed med krager og skader.
PS. Jeg bor på landet og ikke i Københavnhvor man jo har et totalt forkvaklet forhold til naturbalance. Balancer har vi jo ødelagt for mange generationer siden. -GET REAL.
Mvh. Jan Hammer
Skrevet af: Steen Jakobsen, 24. september 2009 kl. 17.53
Det har du da ret i.
Jeg håber også at jagten på københavnere snart bliver frigivet.
Steen.
Skrevet af: Søren, 24. september 2009 kl. 21.49
Jeg er selv jæger, og kan fortælle dig at røde og sorte egern(samme art, den sorte variant findes oprindeligt kun på Fyn) er fredet i Danmark. Uden mulighed for regulering.
Egern er på ingen måde skadedyr i samme omfang som krager og skader. Og da slet ikke for den private haveejer. Jeg tror personligt ikke at der vil blive fastsat jagttid på egern igen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Røde egern