Forum

Græsplænelus?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Sørensen, 7. august 2008 kl. 13.38

Hej med Jer,
Jeg håber I kan hjælpe mig.

Min græsplæne har fået nogle små plamager af mærkelige bitte-bittesmå dyr
De sidder på græsstråene i hundredevis og er omkring en kvart mm store. De minder i formen om de lus man typisk får på moreltræet – bortset fra den sorte farve. Disse på plænen er lysegrå.

Der er rigtig rigtig mange af dem, men de holder sig helt på græsstrået.

Er der nogen der ved hvad det er? Og hvad gør jeg ved det?

På forhånd tak

Rikke fra Odense

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. august 2008 kl. 13.02

Hej Rikke

Jeg kan ikke ud fra din beskrivelse komme med et bud, som er bedre end dit eget.

Men jeg kan godt komme med et bud på, hvad du kan gøre ved det.

Det enkle svar er: Ingenting – lad de små insekters konkurrenter klare arbejdet. Om et par uger vil der formentlig ikke være flere af de små insekter tilbage og græsset vil komme sig efter endnu et par uger.

Jeg vil i stedet foreslå, at du bruger lidt tid på at gennemtænke, om du i din have har gode forhold for insektædende fugle, rovinsekter, pindsvin, salamandre, firben, regnorm, mulvarpe osv osv.

Der er brug for læ, skjulesteder, ynglesteder, sol, skygge, fugt, vand, plantemateriale under nedbrydning og en hel del mere – meget af det kan etableres blot ved lidt dovenskab og måske en kortvarig indsats. Gevinsten er, at der indfinder sig en (bevægelig) balance, som modvirker at et enkelt skadedyrs forsøg på at få overtaget ved at formere sig voldsomt kan lykkes.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Græsplænelus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Græsplænelus?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider