Forum

Thuja

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim, 1. august 2008 kl. 23.16

Hejsa.

Jeg har et problem. Jeg har lige købt nyt hus og i den forbindelse har jeg som hæk ny sat bøgehæk da det er ret fint. Mit problem er at ud mod skoven er der masser af Thujar som vokser vildt og de er ved at skabe problemer i nærhedden af min hæk. Mit spørgsmål er om jeg skal bekymre mig om disse Thuja kan skade mine bøgebuske eller om der findes en metode at komme af med Thujarne uden af fælde dem og uden at det beskader min bøgehæk.

Tænkte om der var noget gødning eller næring som var bedre for bøg end for Thujar da jeg ved at Thujar kan have mange sygdomme eller få dem.

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh Kim

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2008 kl. 10.52

Hej Kim

Du får lige nogen spørgsmål – svaret på dem betyder noget for, hvilke handlemuligheder, der vil være relevante at foreslå:
Er skoven din eller en andens?

Er skovstykket syd / øst/nord eller vest for hækken?

Hvordan er jorden sandet / leret / muldrig?

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 3. august 2008 kl. 11.53

Hej Lone

Tak for dit svar

Jeg ejer desværre ikke ud mod skoven da det er et stort område komunen ejer så det ville være mærkelige at jeg savede dem ned. De vokser vildt så det er svært at få bugt med det. Jeg håbede bare jeg kunne få de nærmeste væk da de tager lys og evt næring fra mine planter.

Jorden er sandri og ligger syd/vest ca. men jeg har jordforbedret til mine bøgplanter.

Mvh Kim

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. august 2008 kl. 15.04

Hej Kim

Tænk over, om du kunne tale med / skirve til park- / skovforvaltningen i din kommune om at Thujabevoksningen er meget tæt på din bøgehæk og at du gerne vil have noget forandret, så skyggevirkningen ikke er så voldsom og så bøgeplanterne får bedre adgang til vand og mere plads til rodudvikling.

Overvej også, om du eventuelt vil / kan tilbyde at gøre en del arbejde selv – eller om du ikke vil / kan noget på den anden side af skellet.

Selv om thujaerne var der før din hæk, er der alligevel grænser for hvilke gener, du behøver at acceptere – og det ved medarbejderne i forvaltningen godt. Måske er det bare ikke muligt for forvaltningen ud fra budgetter og handleplaner at prioritere fældning eller nedkapning for tiden. Det er muligt, at du kan opnå de ønskede forandringer ved at tilbyde din arbejdsindsats efter nærmere besigtigelse og aftale.

Men det kan også være, at det bare er et "glemt område", som i let kunne nå frem til en fornuftig aftale om...

Hækken vil have godt af mindst 2 meter til større træer. Herudover et langsgående areal på ca 30 cm på hver side af hækken, som holdes ukrudtsfrit og meget gerne dækket med træ- eller barkflis / kompost.

Klipning på hækplanternes sider et par gange hvert år vil fremme antallet af sideskud, så hækken bliver så tæt som muligt, selv om den har lidt vanskelige vilkår.

Held og lykke med hækken. Og du kan glæde dig til de først kuld solsorteunger om 3–5 år i reder bygget ca 1–1½ meters højde.

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 4. august 2008 kl. 17.15

Jeg bor i sverige og der er desværre ikke lige så god kommunination i de mindre landsbyer, men jeg skal prøve at klippe dem til næste år da de så er 2 år gamle og evt ligge noget mere kompost og barkflis. Så må jeg håbe de klare sig. Ellers må jeg have råd andre steder fra.

Nyt svar til emnet »Thuja«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Thuja

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider