Skrevet af: Karen Sødinge, 31. juli 2008 kl. 9.47
Hvordan finder man ud af, hvad der er skyld i at blommerne i år tvangsmodner, der kommer krystallignende dråber ud af frugterne. Alle blommerne er syge så de må kasseres. Ærgerligt, hvis det er ens egen skyld.
Skrevet af: Boi Jensen, 31. juli 2008 kl. 22.10
Hej Karen
Rigtig meget tyder på at dine træer har manglet vand. I modningstiden er det særdeles vigtigt at de ikke oplever tørke ved rødderne, så da må der vandes, hvis der ikke kommer nok ovenfra.
Og rigtigt det er ærgerligt, for det er for sent at redde blommerne nu, og der kommer forhåbentlig regn på lørdag, men for sent.
Vi var i Vestjylland så heldige at få over 50 mm for 1012 dage siden og til de tidlige blommer var det for sent, men for de, der normalt modner senere, er det nok lykkedes. Vore Opal spiser vi af lige nu, nok 814 dage tidligere end normalt.
www.de-gamles-sorter.dk
Skrevet af: Mogens; E., 31. juli 2008 kl. 22.48
Til Boi Jensen.jeg har også en 25 år gammel Opal blomme som altid har givet masser af frugt, bare ikke i år. Ikke en eneste blomst i foråret, selv om træet er sundt. Har du et bud på hvad årsagen kan være.
Skrevet af: Boi Jensen, 1. august 2008 kl. 17.26
Hej Mogens
Hvis der ingen blomster er, kan det skyldes kulden omkring påsken eller ekstra kraftig bæring året i forvejen eller noget helt tredie. Heldigvis sker det sjældent hos Opal, men det sker ganske få gange ved forskellige frugttræer, typisk af 2 oven nævnte årsager eller en tredie, hvis træet har været stresset under blomstersætningen året i forvejen, f.eks. hvis det har været langvarig tørke i sensommer/efterår. Sidste år havde vi ikke ret meget varme i det tidlige efterår og væksten i de fleste træer var stort set ingenting i efteråret i forhold til normalen og det kan også være årsagen.
Skrevet af: Boi Jensen, 1. august 2008 kl. 17.26
Hej Mogens
Hvis der ingen blomster er, kan det skyldes kulden omkring påsken eller ekstra kraftig bæring året i forvejen eller noget helt tredie. Heldigvis sker det sjældent hos Opal, men det sker ganske få gange ved forskellige frugttræer, typisk af 2 oven nævnte årsager eller en tredie, hvis træet har været stresset under blomstersætningen året i forvejen, f.eks. hvis det har været langvarig tørke i sensommer/efterår. Sidste år havde vi ikke ret meget varme i det tidlige efterår og væksten i de fleste træer var stort set ingenting i efteråret i forhold til normalen og det kan også være årsagen.
Skrevet af: Mogens; E., 1. august 2008 kl. 22.11
Til Boi Jensen...tak for dit hurtige svar, det passer godt med at frugtsætningen var enorm sidste år. Så er det helt i orden at træet holder et sabatår.
Lige et til spørgsmål : mit 30 år gamle Cox Orange har de senere år givet færre og færre æbler, i år kun 4 stk. Er det ved at blive for gammelt, eller kan jeg give det en foryngelses kur. Det er altid blevet beskåret og gødet efter bogen.
Skrevet af: Karen Sødinge, 2. august 2008 kl. 0.08
Tak for indlæg!
Nu har jeg smidt to store bunker blommer ud, faktisk hver eneste blomme havde en larve indeni og var tvangsmodnet og rådden.
Kan det mon være blommebladhveps? Der må være noget der kan gøres. Mine to træer står forskellige steder i en stor have.
Skrevet af: Boi Jensen, 2. august 2008 kl. 9.21
Hej Mogens og Karen
Karens først du har angreb af blommevikler -og heldigvis findes der et middel, der er brugbart udover at alle blommer skal indsamles og larverne dræbes for lægger du dem bare på komposten, får du endnu flere næste år.
Du skal have fat i en blommeviklerfælde en lille pakke, der kan købes i de fleste planteskoler til godt 100 kr. der er vejledning, 2 limplader og duftampuller til fangst af hannerne af blommeviklermøllet i og pladerne skal op i marts måned, så der er lidt tid til at få fat i dem. (Samme system findes også til æbleviklere, der giver "orm i æbler") Producenten er Tanaka i Esbjerg, men her kan man kun handle engros.
Til Mogens
Alle træer har på et tidspunkt behov for at få skåret noget af det gamle frugtved af d.v.s. du klipper noget af det knudrede træ af hvor frugterne normalt sidder. Du finder nogle steder, hvor der sidder en lille gren over eller under de knudrede dele og klipper, så den lille gren fortsætter væksten. Det burde faktisk gøres hvert eller hvert andet år, når træet er 10 år gammelt. Formålet er at holde træet i konstant bæring med grene, der er i god kondition, så de sætter masser af blomster. Tidspunktet er fint nu, også selvom der "smutter" nogle frugter derved.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Mogens; E., 2. august 2008 kl. 20.44
Hej Boi...tak for god behandling af emnet. Det du skriver der står ikke i min havebog, men du har jo insider viden om gamle sorter. Går fluks igang med saksen.
Skrevet af: Karen Sødinge, 3. august 2008 kl. 16.40
Til Boy Jensen!
Tak for rådene.
Nu har jeg også et æbletræ med samme ulykkelige skæbne.
Selvfølgelig vil jeg gøre noget ved det. Foreløbig er al frugten smidt ud.
Skrevet af: Randi Hansen, 30. august 2008 kl. 17.31
Jeg har en vindrueranke som har givet utrolig mange klaser i år. Problemet er at bladene og vindruerne har et helt hvidt lag som gør at de ser syge ud. Hvis jeg skal tage det hvide af skal jeg gnide så hårdt at al saftkødet kommer ud. Enormt ærgeligt da der så mange klaser og de faktisk smager godt. Den vokser ikke i drivhus med under en overdækket terresse hvor den ikke får vand andet end vi vander den. Kan den have fået for lidt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Frugttræer