Forum

Oliventræ har tabt alle blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hakan, 29. marts 2008 kl. 18.47

Hej!

Jeg har haft et oliventræ ude om vinteren fordi jeg læste at den skulle have en kulingsperiode, men jeg tror at jeg har haft den ude for længe. For da jeg tog den ind igen var alle bladene på den tørret ind, og de faldt alle sammen af efter at jeg havde haft den inde i stuen i et stykke tid. Derudover var grenene meget tørre og det var som om jorden i potten ikke kunne blive tør. Jeg har så for halvanden måned siden udskiftet jorden og beskåret træet kraftigt. Men for ca 10 dage siden skrællede jeg lidt af barken i toppen af træet og så at det var helt tørt. Derfor beskar jeg træet igen sådan så at det nu kun er den del af stammen som stadig er grøn og "våd" som er tilbage.

Det spørgsmål jeg så håber nogen af jer kan hjælpe mig med er om træet er helt dødt og ikke har mulighed for at vokse igen eller om der er noget jeg kan gøre for at få den til at vokse nye spirer?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2008 kl. 9.09

Et oliventræ skal overvinter frostfrit dvs. indendørs, men en ganske kort kuldeperiode med 1–2 minus grader hjælper på blomstringen.

Dit træ er sansynligvis gået ud, det er jo en hård behandling det har fået, direkte fra kulde til tør stuetemperatur, men giv det en chance, det vil måske skyde helt nede ved jorden.

Mvh. Svend Høst

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Krogh, 30. marts 2008 kl. 16.40

Stooooop. Du må ikke smide dit oliventræ ud. Vi har haft et træ med samme adfærd. Jeg skar det lidt tilbage, plantede det om og satte det lunt og god vanding. Efter cirka 3–4 måneder reagerede det endelig, satte blade og er idag flot som nogensinde. Hav tålmodighed. Det skal nok komme.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Magelund, 29. maj 2008 kl. 21.09

Hej Martin og Svend.

I lyder som om i har forstand på oliventræer. Har memelig også fået fortalt at, det kunne være en god ide at stille oliventræet udenfor. Betænkte mig gudskelov, og gjorde det ikke i år.

Så jeg tillader mig at stille et spørgsmål, som jeg håber i også kan hjælpe mig med.

Mit oliventræ er en indflytter gave fra min mor, som jeg passer og plejer, så godt jeg kan.

Mit træ har en del skud, som stritter i alle verdens hjørner, men selve træets "krone", ser mere eller mindre dødt ud og taber dets blade.

Martin du skriver, at du har beskåret og omplantet dit oliventræ. Er det en god ide, ud fra min beskrivelse af mit træ, og hvilken jord er bedst at omplante i? Samt hvilken gødning er bedst?

Håber i begge har nogle gode råd, til en med "ikke særlige grønne finger"
På forhånd tak Trine

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kristensen, 15. juni 2009 kl. 20.29

Hej – jeg har nogle oliventræer fra spanien – som har overvintret direkte på såstedet i vores have – altså træerne har aldrig været inden døre.

Der er kommet friske blade i år – selvom de er meget små og de gamle ser lidt visne ud – er der ingen tvivl om at træerne lever MEN er det normalt det går SÅ langsomt med væksten?

På forhånd tak
Peter

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Kristensen, 15. juni 2009 kl. 20.29

Hej – jeg har nogle oliventræer fra spanien – som har overvintret direkte på såstedet i vores have – altså træerne har aldrig været inden døre.

Der er kommet friske blade i år – selvom de er meget små og de gamle ser lidt visne ud – er der ingen tvivl om at træerne lever MEN er det normalt det går SÅ langsomt med væksten?

På forhånd tak
Peter

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Krintel, 27. juni 2013 kl. 21.49

Hej du. Lyder godt at der måske er liv i frost påvirkede oliventræer. Jeg fik 2 kæmpe store 3,5 meter høje, for leden dag, blot for at køre dem hjem fra Gentofte. Hvordan ser jeg om der er liv i disse. Masser af grønne grene, men ingen skud og blade.
Meget taknemmelig for gode råd.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole K., 30. juni 2013 kl. 0.05

Vi har 3 oliventræer. De står ude fra frosten er væk indtil der igen er nogle få frostgrader. Derefter står de i en kold udestue hele vinteren, og får kun vand få gange. Det er vist bedst at de ikke overvintrer i en varm stue. Helst køligt og ikke i direkte lys.
Det første år har alle 3 smidt alle blade pånær på sommerskuddene (de lange strittere). De fremstår nærmest visne. En beskæring så de igen får den ønskede form gør at træerne efter få uger bliver fyldt med et væld af nye skud.
De følgende år har de ikke smidt nogen blade.
Måske kan det være fordi det er den første rigtige vinter efter de er blevet importeret, at de får et chok..?

Mht jord skal den gerne være lidt tør og drænende.
Jeg har lagt lidt småsten i bunden, og blandet almindelig havejord med lige dele vasket sand/filtersand. Tilfør også gerne lidt kalk til jorden i ny og næ, da de står godt i basisk jord.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2013 kl. 8.39

Hej alle

Fagmanden Aksel Brinck har skrevet en lille artikel om subtropiske planter og deres behov for at blive beskyttet i nordisk vinter - søg på titlen "Så længe kan de subtropiske planter stå ude".
Anette Nørbo Asplund har under emnet Spørg eksperterne skrevet en kort artikel om grundreglerne for beskæring - søg på titlen
"Hvornår og hvordan skal jeg skære mit oliventræ tilbage?"

Det er min erfaring fra 8 års pleje af et 24 år gammel oliventræ, der står i uopvarmet glashus året rundt og har sat rødder længere ud end soklen (det bliver aldrig vandet inde i huset og "finder" altså selv den mængde vand, det har brug for), at oliven tåler meget kraftig beskæring og lang tids udtørring. For meget væde giver dårlig trivsel.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Oliventræ har tabt alle blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Oliventræ har tabt alle blade

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider