Skrevet af: Lottie, 4. september 2007 kl. 17.14
ENDELIG! Mine kål har for første gang overlevet det masive angreb af kållarver. Jeg har i fire år forsøgt mig med forskellige metoder (som jeg ikke vil kede jer med). Men i år er det lykkedes, og det endda med test bed få meter fra hinanden, således at jeg er overbevidst om resultatet.
Jeg såede kål i januar-febuar og udplantede i april. Hele sommeren igennen brugt jorddække af græsafklip i begge bede.
Forskellen er at i det ene bed har jeg reglmæssigt overvandet kålen med nældevand (brændnælder med vand, der står og trækker i et par dage og derefter er klar til brug). Det har jeg undladt i det andet bed. Første bed står kålen flot og stor, med minimale skader fra kållarverne. Det andet bed er der praktiskt talt ikke andet end stængler tilbage på de afgnaskede kål.
Hermed et godt råd givet videre.
Solskins hilsner Lottie.
Skrevet af: Lone Brems, 5. september 2007 kl. 21.27
Hej Lottie!
Det var dog fantastisk – jeg er klar på at prøve metoden i næste dyrkningssæson!
Og jeg kan godt forstå, at du sender solskinshilsner afsted!
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kållarver og Nældevand