Forum

Fælder til dræbersnegle…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 15. august 2007 kl. 11.14

Hej

Jeg er konceptudvikler og har "genopfundet" to brugervenlige Ølfælder der er nemme at tømme og et simpelt sneglehegn.

Jeg kunne godt tænke mig at komme i kontakt med en dansk producent, der kunne hjælpe mig med at komme videre med mine forslag.

Hvis der er nogen af jer der gerne vil diskutere mine ideer eller hjælpe dem videre, så send mig en mail på : langvadjensen@hotmail.com

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Bechsgaard, 5. september 2007 kl. 13.26

Jeg kunne ønske at komme i forbindelse med nogle, som selv har prøvet sneglehegn i deres have. Der er skrevet så meget om brugen af hegnet, men endnu har jeg ikke mødt nogen, som siger at det bare er det helt rigtige at investere i.

Er det virkelig effettiv?

Thomas!

Hvordan er det simple sneglehegn, du omtaler?

Venlig hilsen Ellen

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Bech Møller, 5. september 2007 kl. 19.49

Hej Ellen.

Vi har sneglehegn omkring hele haven – 1800 m2.

Vi anlagde haven – nyudstykning – for 7 år siden og har haft sneglehenet i 6 år og det virker næsten 100%. Udgangspunktet var kun få snegle i en græsplæne og masser af snegle omkring en sø tæt på vores grund. Haven er nu tætbeplantet.

Tilbage til de 100%. Jeg har vel fundet 20 snegle i haven i år, 10 sidste år, 5 for to år siden o.s.v. Det kommunale læhegn og naboerne har dem massivt.

Med årene skiller samlingerne i hegnet lidt, så vi har popnittet alle pladerne sammen. Ved ikke om det er nødvendigt, men når fantasien tager overhånd, så tror jeg godt, de helt små kan komme igennem sprækkerne. Indtil nu har vi ikke set snegleyngel, men jeg ved jo ikke om en eller flere har nået at lægge æg i år, før de blev fundet.

Alt vores kompost bliver varmekomposteret.

Det er vigtigt, at der ikke er højt ukrudt på ydersiden, så sneglene kan kravle over. Og husk god afstand til hækken – det er meget nemmere end at klippe hæk flere gange i løbet af sommeren.

Og nej, jeg synes ikke det er dyrt, men alt er vel relativt. Vi købte vores hos smeden i Nørre Vollum.

Jeg synes heller ikke det er grimt – meget pænere end en have fuld af snegle.

Hvis man har snegle i haven og vælger at sætte hegnet op, så kan det da kun gå ned af bakke med bestanden i haven, hvis man gør en ihærdig indsats – og det gør de fleste vel under alle omstændigheder.

Venlig hilsen Rita

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Bechsgaard, 6. september 2007 kl. 10.50

Hej Rita.

Mange tak for dit svar. Det lyder, som om det er den rigtige løsning mod snegle. Jeg har læst, at de små snegle måske kan forsere hegnet, men at man kan smøre brun sæbe i "folden" for at undgå at de kan kravle over. Har du brugt denne løsning?

Er jeres sneglehegn lavet af galvaniseret jernblik 0,8 mm tykt og er det 30 cm højt, hvoraf de 10 cm er nedgravet, og har det et knæk på 55 grader, hvor "knækket" går 6 cm ned?

Det er altsammen mål, jeg har læst skulle passe.

Endnu engang tak for dit venlige svar.

Hilsen Ellen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Bech Møller, 6. september 2007 kl. 20.52

Hej Ellen.

Ja til det første, men det viste sig (bliver vist nok ellers anbefalet her på siden) at brun sæbe irrer galvanisering, så det blev spulet af igen.

Istedet har vi brugt opvaskemiddel, det virker også – uden at skade galvaniseringen. Jeg brugte det ufortyndet smurt på med en pensel – noget besværligt.

Det er lettere at fortynde det lidt og komme det i en stor sprøjte.

Ja, ja, ja og ja. Prøv at se på www.sneglehegn.dk
Helt ude på " kanten " er der et ekstra lille knæk. Det er praktisk, for så skærer man sig ikke på kanten. Har også set hegn uden det ekstra knæk, og det er altså skarpt.

Venlig hilsen Rita

Nyt svar til emnet »Fælder til dræbersnegle…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Fælder til dræbersnegle…

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider