Skrevet af: Tobias, 28. juli 2007 kl. 10.07
Hej, min dejlige clematis, har vokset sig stor og flot i løbet af foråret og har da også sat flotte blomster slut maj / start juni. Da vi kommer hjem fra ferie efter den store regnuge i juni ser jeg at min clematis er falmet og blomsterskud m.m er brunt? Jeg har nu ladet den stå ind til nu for at se om den skulle komme sig, men uden ændring helt brun ver det hele. Nu har jeg klippet den ned, og til min overraskelse ser jeg at den rent faktisk er grøn i i stænglerne og derfor nok ikke er død.
Det skal siges at jeg ikke klippede den ned sidste efterår og ej heller i foråret.
Typen er jeg ikke sikker på med den er med store lyslilla blomster.
Er der nogle der kan fortælle mig hvad der er sket.
Jeg håber at høre fra jer.
Mvh
Tobias
Skrevet af: Boi Jensen, 28. juli 2007 kl. 18.56
Hej Tobias
Du har sandsynligvis visnesyge i din plante og det smitter, så du sørger lige for at den er klippet helt til jorden og alle blade og stængler bliver fjernet enten skraldespand eller bålet.
Planten vil så sandsynligvis skyde igen måske først næste år, og er du heldig, ser du det ikke igen.
Har du sørget for at plante i et stort plantehul, hvor indholdet er en trediedel af hver af grov spagnum, grannåle og grene, delvist omsat kompost. Dette skal efterligne den skovbund, clematis kommer fra og i et hul på 60 x 60 x 60 cm med planten 40 cm ned i hullet ved plantning, giver den bedste start. Husk også at toppen af clematis skal være i solen, roden og rodhalsen skal have skygge enten med planter, en tagsten eller stor sten syd for planten.
www.de-gamle-sorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min clematis pludselig falmet