Skrevet af: Anni Bilde, 17. juli 2007 kl. 20.47
Indsamlede dræbersnegle overhældt med kogende vand, smider jeg i regnvandsbrønden
i vejen. Må jeg det?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 18. juli 2007 kl. 6.55
Pas på, hvis du anvender vandet til noget: Der sker nemlig en opformering af forrådnelsesbakterier, som ikke gavner, og i værste fald kan spredes som uønskede med vandet senere. Der har tidligere været omtalt E. Coli i forbindelse med iberisk skovsnegl. Så nej, det er ingen god idé.
Skrevet af: Andy Puggaard Thomsen, 18. juli 2007 kl. 10.27
Hvordan virker nematoder og kan det anbefales at bruge mod ibiriske skovsnegle. I så fald, hvor kan det købes?
Skrevet af: Kai Withøft, 18. juli 2007 kl. 18.38
For en uge siden var der mange snegle på havefliserne (og andre steder) hver morgen og aften.
Nu er der ingen.
De ligger sammentrukne som store stykker viskelæder under bunddækkeplanterne.
Ved nogen hvad der foregår?
Skrevet af: Anni Bilde, 19. juli 2007 kl. 10.53
Tak til Ahlmann. Det er den offentlige
vejbønd, altså ikke på min parcel, men det
gør måske ikke sagen bedre.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor andre
gør af de snegle der samles og overhældes
med kogende vand, jeg syntes det er et problem at blive af med dem. På forhånd tak.
Skrevet af: Bente, 23. juli 2007 kl. 1.04
I en dunk af en eller anden slags og i til brændbart affald
Skrevet af: Anne Birgitte, 23. juli 2007 kl. 16.36
Ingen snegle i regnvandsbrønde. Gran et hul, hæl sneglene i, når vandet er forsvundet, lægges jorden på igen.
Skrevet af: Anne Birgitte, 23. juli 2007 kl. 16.38
Jeg mener : ingen snegle i regnvandsbrønde. Grav et hul, hæld sneglene i, når vandet er forsvundet, lægges jorden på igen.
Skrevet af: Elisabeth, 23. juli 2007 kl. 21.22
Vi påtænker at lægge barkflis (iblandet Ferramol) ud mellem højbede som er afgrænset af lærketræ. Vil dræbersneglene samle sig der? Er det en god idé evt. at lægge sort plastik (oven på Ferramol) under barkflisen?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. juli 2007 kl. 9.14
Til Elisabeth
For det første: Ferramol skal helst ligge ovenpå flisen for at sneglene kan lokkes til og spise af den, og så kan man se når der skal fyldes efter(spist op).
For det andet:vi har erfaret,at sneglene ikke gerne kravler ned i flisen,men gemmer sig under store stykker bark.
For det tredie: Plastic under barkflisen vil bevirke at det rådner meget hurtigt, da flisen vil være fugtig altid. Ukrudtsdug vil måske være en løsning.
Anne Marie
Skrevet af: Elisabeth, 24. juli 2007 kl. 16.58
Til Anne Marie
Tak for svaret. Det må komme an på en prøve med flis, måske kan man få det så findelt at sneglene ikke kan gemme sig der (med risiko for at man går i dem)? Men er ukrudtsdugen nødvendig/en fordel under flisen?
Jeg har tidligere prøvet med kun ukrudtsdug, og da holdt sneglene familiefast neden under. Derfor havde jeg denne gang planer om at servere Ferramol til måltidet.
Elisabeth
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. juli 2007 kl. 21.04
Vi bruger ikke dug under flisen,da vi har sandjord,men på lerjord kan man måske undgå at flisen trædes ned i leret i fugtig vejr.
Vi lægger nogle steder ferramol under en våd sæk,så kan sneglene holde ædegilde der.
Anne Marie
Skrevet af: Jean Bech, 25. juli 2007 kl. 22.48
VI bor i et område, hvor vi er meget plaget af de såkaldte " dræbersnegle"... og nu har jeg dagligt i en periode på ca 1 md. taget en sneglejagt tidligt på morgenen, når solen lige er stået op, og så igen om aftenen når skumringen falder på, og har konsekvent tjekket alle havens bede, hver gang... og i den forbindelse har jeg observeret at sneglene ynder at gemme sig under pinjebarken i vores bede, og især bunker med blade og kviste og haveaffald er det rene ta'selvbord for sneglene.
Så et godt tip, er om muligt, undgå bunker med haveaffald, hvis du vi formindske risikoen for at din have invaderes af "dræber sneglene" som kan få op til 400 unger på en sæson/pr. snegl
Skrevet af: Tina, 27. juli 2007 kl. 2.01
Hej Elsabeth
Hvad med knust granit mellem højbedene, uden at være sikker, er det det mit indtryk at det ikke er særligt sneglevenlgt at kravle rundt i.
Er der andre der har erfaringer med dette?
Bare en tanke, sneglene kan ikke lide kalk, kan man mon få knust kalk og virker det lige så afskrækkende som pulverformen?
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. juli 2007 kl. 9.29
Måske kan (gamle) tagrender bruges som sneglehegn. Den buede kant som alm. vender nedad skal så vende på højkant. Stik (bor) en ståltråd lodret ned igennem og et nødvendigt stykke ned i jorden. Mon snegle kan forcere denne runding som selvfølegeligt skal vende mod sneglene? Brugte tagrender kan nok fås gratis, måske på genbrugspladser. Prøv det og meddel erfaringen i Havebænken. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegle