Skrevet af: Mads Neerup, 3. juli 2007 kl. 16.46
Hej jeg har lige slået græs og undrede mig over nogen jord bunker i plænen. og ved nærmere eftersyn viste det sig at være røde myre. som havde slået sig i min plæne og lavet ca. 3 cm høje skud på størelse med en stor tallerken.
Hvad gør jeg for at slippe af med disse bæster?
Mvh
Mads Neerup
Skrevet af: Svend Høst, 3. juli 2007 kl. 21.13
Du har besøg af røde skovmyrer, brug masser af kogende vand, det er en giftfri måde at komme dem til livs på, der vil sikkert blive en gul plet i græsplænen,men den vil hurtigt komme sig igen.
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: J. H., 4. juli 2007 kl. 9.51
Hvad gør man så med invasion af sorte myrer både med og uden vinger samt æg i hobetal, i drivhuset dvs i plantesække og kapilærkasser med tomater og agurker?
Behandlinger skulle jo helst ikke gå ud over planterne eller være giftigt på nogen som helst måde.
Venlig hilsen
Jeanet
Skrevet af: Tina Thurø, 27. juli 2007 kl. 0.50
Hej Jeanet
Masser af brugte kaffebønner!
Jeg fik familie, venner og naboer til at aflevere deres for der skal en del til! Det dufter dejligt (hvis man kan lide kaffe) Men der skal altså en del til, og det skal gerne holdes fugtigt!
Tomater og agurker har ikke noget imod det!
Nu er mit drivhus mit igen! og ikke et myrebo!
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. juli 2007 kl. 9.37
Bland kartoffelmel el. bagepulver med enten flormeles el. sukker 1:1 og drys det hvor myrerne er. På jorden er der myrehuller. Myrerne slæber det med hjem i boet og de holder fællesspisning og puster indvoldene op dét cementere sig. håp
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. juli 2007 kl. 9.39
Røde myrer kommer ikke op på jorden. håp
Skrevet af: Jette, 13. maj 2008 kl. 20.34
Det der kaffegrums; hælder du det bare ud over jorden i stor stil? Eller placeres det i et eller andet ovenpå jorden?
Bagepulver og flormelis har jeg prøvet i dag, og det er de RET ligeglade med.
Skrevet af: Pia Laursen, 15. august 2008 kl. 22.54
Hej
man siger at røde myre er giftige, min datter satte sig i en tue, der viste sig at være beboet at de røde myrer,de kravlede op og ned af benet af hende, hun fortalte det sved længe efter, er de giftige?
mvh pia
Skrevet af: Heidi Traviata, 19. april 2009 kl. 18.41
Hjælp hjælp hjælp hjælp hjælp...
hej allesammen.
jeg har røde myre i min have og jeg har mange...
de er i en gammel kompost bunke. og nu er det de er blevet
for mange og jeg gerne vil af med dem. har prøvet med vand det hjælper ik de er alt for mange. og jeg er ved at være så træt af dem at jeg vil gift til dem. men ved hvad man skal bruge. er den nogen der kan hjælpe mig så vi kan bruge vores have lidt igen.
Mvh. heidi
Skrevet af: Lene, 1. maj 2009 kl. 0.58
Jeg har selv problemer med røde og sorte myre, hvor jeg vil anlægge min urtehave, så det skal helst ikke være giftigt det der skal bruges, har prøvet med kogende vand blandet med sulfo uden tilsætning, sulfoen skulle hjælpe så det bedre kan komme ned i deres kringel kroge af gange men synes ikke det har hjulpet så meget der er dog blevet mindre af dem, har med held engang det var indendørs drysset kanel, det kan de ikke lide da det brænder på dem, ku' være jeg skulle prøve det i haven også. det sidste råd jeg har hørt skulle være at plante persille men ved ikke om det virker
Skrevet af: Kate Lange, 12. juli 2009 kl. 20.09
Jeg har røde myrer i mit drivhus blandt andet og jeg havde lige igår 1 stk. rød myre i min gummistøvle. Den stak, bed, eller tissede på/i mig 5 gange og det er helt sikkert at de er giftige. Jeg fik fat på den og masede dens lille giftige krop, men her på andendagen af dens angreb, har jeg distinkte mærker på benet, hvor den har gjort, det en rød myre nu kan og det svider og klør og benet er helt ømt. Lad være med at tro at jeres børn kan sidde på deres myretue og tro ikke at de er ugiftige. Dette er ikke mit første slag imod dem, men forhåbentligt, det sidste, hvor jeg bliver ramt. Jeg ved at kogende vand hjælper, men det er jo kun i selve øjeblikket, man skal nok blive ved med at koge vand og overhælde myrerne med det.
Skrevet af: Lilium, 12. juli 2009 kl. 22.59
Nej nu må du holde op! Sådan er naturen altså!
Enhver kan da tåle at blive bidt af en tissemyre.
Du søgte vel også skadestue?
Gad vide hvordan du ville reagere hvis du blev stukket af en hveps? -eller faldt ind i en brændenælde?
Skrevet af: Maria, 13. juli 2009 kl. 19.34
Hahahaha, hvor grineren...
Skrevet af: Heidi Traviata, 15. juli 2009 kl. 16.01
Ved godt det her er en grøn side men jeg købte noget tanaco
myremiddel. og det hjælper. jeg har vandet med det 3 gange og der er ikke flere myre tilbage. nu står mine majs så fint der. for det er noget man godt kan vande urtehaven med.
prøv det eller lad vær men det virker.
Skrevet af: Monika Jarnfelt, 29. juni 2010 kl. 9.09
Endeligt et svar jeg kan bruge til noget.
tak Heidi Traviata, det vil jeg prøve
Skrevet af: Lone Brems, 29. juni 2010 kl. 22.25
Hej Monica Jarnfeldt
Måske kan følgende få dig til at tænke en ekstra gang om - det er bestemt ikke ufarligt at håndtere Tanaco myremiddel !
Produktdata
Tanaco Myremiddel til udvanding
Tanaco myremiddel til bekæmpelse af myrer, til udvanding imod
myrer udendørs.
Der anvendes 20 ml. myremiddel til 10 ltr. vand.
Midlet opblandes i vandkande og udvandes med spreder, hvor myrerne færdes, og i
deres bo.
Rester skal afleveres til den kommunale affaldsordning for farligt affald.
Tomme beholdere kan bortskaffes med dagrenovationen.
Den tomme beholder bør skylles inden bortskaffelse.
Skyllevandet hældes op i sprøjtevæsken.
Advarsel:
Brandfarlig (R10). Alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved ind-ånding
(R48/20). Farlig ved indånding, ved hudkontakt og ved indtagelse (R20/21/22).
Kan give lungeskade ved indtagelse. Irriterer huden (R38). Meget giftig for organismer, der lever i vand (R50). Undgå indånding af sprøjtetåge (S23).
Brug egnede beskyttelseshandsker under arbejdet (S24). Brug særligt arbejdstøj (S36)
Vask alle personlige værnemidler efter brug. Undgå kontakt med huden og øjnene (S24).
Vask huden efter arbejdet.
Ved indtagelse undgå at fremprovokere opkastning; kontakt omgående læge og vis beholder eller etiket (S62).
Vær opmærksom på, at Arbejdstilsynet har regler for anvendelsen. Læs nærmere i den eventuelt lovpligtige leverandør-brugsanvisning samt i Arbejdstilsynets informationsmateriale om bekæmpelses-midler.
Overtrædelse af nedenstående særligt fremhævede forskrifter kan medføre straf:
Må kun anvendes til udendørs bekæmpelse af myrer.
Må ikke anvendes nærmere end 10 m fra søer og vandløb.
Må ikke anvendes mod andre skadevoldere og ikke i højere doseringer end de i brugsanvisningen nævnte.
Opbevares utilgængeligt for børn
Må ikke opbevares sammen med fødevarer, drikkevarer og foderstoffer.
Må ikke tømmes i kloakafløb.
Skadestilfælde:
Kontakt øjeblikkelig læge eller sygehus. Forklar, at tilskadekomne har været eksponeret for malathion, et organofosfor insekticid, og beskriv tilskadekomnes tilstand.
Fjern øjeblikkeligt tilskadekomne fra området, hvor stoffet findes.
Ved åndedrætsstandsning gives øjeblikkeligt kunstigt åndedræt, og der forsættes hermed, indtil en læge overtager behandlingen.
Hvis xylen sluges, skal der almindeligvis tages forholdsregler for at xylen ikke bliver indåndet i lungerne.
Opkastning skal generelt undgås, hvis ikke en anden gift såsom pesticid er synket samtidig. Da aktivstoffet er en cholinesterasehæmmer af lav toksicitet for pattedyr, anbefales det, at vurdere ud fra den aktuelle situation, om opkastning skal undgås. Tilkald lægehjælp øjeblikkeligt.
Hvis stoffet er kommet i øjnene eller på huden skylles omgående med store mængder vand samtidig med, at forurenet tøj og sko tages af. Tilkald omgående lægehjælp.
Ved eksponering hud, åndedræt eller nedsvælgning:
Anvisninger til lægen:
Fyfanon® (malathion) er en cholinesterasehæmmer som påvirker både det centrale og det perifere nervesystem og medfører reduceret puls og åndedrætsbesvær.
Produktet indeholder petroleumdestillater som kan forårsage kemisk betinget lungebetændelse.
Cholinesterase inhibition behandling
MODGIFT: Injektion af atropin sulfat i store doser. TO til FIRE mg intravenøst eller intramuskuløst så
snart cyanose er overstået. Forsæt atropin injektion med 5 10 minutters mellemrum indtil tegn på
atropinisering viser sig.
Med venlig hilsen fra
Lone Brems
Skrevet af: Anonym bruger 1, 29. juni 2010 kl. 23.21
Hej Lone
Hvor gammelt er det produktdatablad?
Det omhandler et malathionprodukt, hvor malathion blev forbudt for et par år siden.
Hvis det stadig forhandles, bør forhandleren anmeldes til plantedirektoratet.
Mvh. Hans
Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2010 kl. 7.15
Hej Hans Petersen
Det vil jeg da lige finde ud af - kontakter Tanaco og vender tilbage.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anonym bruger 1, 30. juni 2010 kl. 8.42
Hej Lone.
Nu skal jeg passe på, at redaktøren ikke kommer efter mig :-), men Tanaco forhandler et andet myremiddel, som ikke indeholder Malathion.
Jeg tror og håber, at det datablad er forældet. Tiden går og forandring sker.
Mvh. Hans
Skrevet af: Lone Brems, 1. juli 2010 kl. 18.09
Hej Hans Petersen
Det var for gammelt det produktblad - se her svarmail fra TANACO 01.07.2010:
"Tanaco Myremiddel til udvanding med aktivstoffet Malathion sælges ikke længere og er ikke godkendt at miljøestyrelsen.
Så vi har desværre ikke noget myremiddel til udvanding."
Med venlig hilsen
TANACO A/S
Jette Snor Knudsen
Salgs- og service assistent
Skrevet af: Heidi D Jensen, 7. juli 2010 kl. 13.28
Hej
Jeg har en masse små "rødlige" myre i min lille datters værelse :( Og jeg er så bange for om de er farlige for hende hun er kun 9måneder... Hvordan skal jeg lige bekæmpe myrene indenfor???
Mvh Heidi D Jensen Hadsund
Skrevet af: Heidi Traviata, 7. juli 2010 kl. 16.33
Hej igen.
jeg vandet som sagt sidste år med tanaco.
og jeg har en fin køkken have der nu. men i år fik jeg så myre under trappen og der har jeg så vandet med noget der hedder Baythion d mod myrer. og nu har jeg heller ikke nogen myrer der mere. dejligt.....
ved også man kan få noget i pulverform til at bruge indenfor.
kan købes på trælasten.
Skrevet af: Poul Erik W., 13. juli 2010 kl. 15.43
Jeg så i et TV-program, at hvis man ville være god mod miljøet skulle man bruge noget der hedder "MyreFri Kvik Pulver" fra ECO style. Det er lavet af udtræk krysantemumblomsten.
4 spiseskefulde til 1 liter vand. Der er 500 gr., og der er til mange 1 liters omgange. Det virker fint, og er selvfølgelig godt hvis man udvander forebyggende om foråret. Myrerne finder nye steder at komme op mellem fliserne. Rammes de af midlet, bliver de øjeblikket svimle og dingler rundt og dør.
Så fandt jeg på noget smart. Jeg købte en lille "Park" 2 liters håndtryksprøjte som kunne indstilles til at give en fin stråle. Så kunne jeg målrettet pøse en liter direkte ned i boet i de huller de kommer op ad, og det bliver de rigtig kede af, og pulveret holder rigtig længe på den måde, (mange 1 liters ture af 4 spiseskefulde). Men man skal være efter dem, for de finder sgi nye steder at grave sig op, da boet jo nok ikke altid er lige under hullet.
Hej fra Poul Erik
Skrevet af: Mette F., 28. februar 2011 kl. 23.26
Jeg har myrer hvert år. Det letteste og billigste er at ringe til en skadedyrsbekæmper.
Vi har brugt Chrisal Skadedyrsservice de sidste 3 gange. De behandler både udvendigt og indendørs.
chrisal.dk
Skrevet af: Jesper N., 22. marts 2011 kl. 10.23
Hej
Prøv at lægge noget sirup ud på en plande e.l. og placere det et sted i nærheden af hvor de er. Myren skal nok finde vej, og når de har fundet det klister de fast i det, og .......dør. Nemt, hurtig, og billigt.
mvh
Jens
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Røde myre i græsplænen