Forum

»orm« (larver?) i mine plukkemodne jor

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Solveig Nielsen, 22. juni 2007 kl. 18.25

Da jeg endelig, efter at have glædet mig i mange dage, kunne høste de første røde jordbær i egen have, har jeg med forfærdelse kunnet konstatere at adskillige af de nyplukkede bær var "levende". En 12–15 små larver ved at grave sig ud i neden af bærret indefra (sådan så det i hvertfald ud)...hvad er det?Jeg har aldrig før hørt om at jorbær kunne angribes af "orm". Hjæææælp...Kan jeg redde mine jordbærplanter /bær eller er jeg nødt til at rydde/brænde dem og afstå fra at have jordbær fremover?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Øjvind Bejstrup, 23. juni 2007 kl. 17.09

Jeg har præcis samme problem, så jeg venter også spændt på et svar. Har ikke kunnet finde noget om disse orm, der i mine jordbær er ca. 1–1,5 cm lange og nåletynde, hvide eller lyserøde. Jeg har tillige taget et billede af ormene, men det kan jeg se at man ikke kan oploade her på siden.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonny Hvid, 19. maj 2009 kl. 20.19

www.lr.dk/planteinfo/hortinfo/billedark.asp?skadegoerer=Jordbaerbladnematode

Har lige fundet sådanne bæster i dag :(
Tror det er dem her...(se link) desværre står der til sidst at der ingen kendte behandlinger er hmm men læste et sted at man i gamle dage evt. har behandlet planter med varmt vand 45 grader? men det skal vist lige undersøges nærmere inden i giver jer i kast med det ;)

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonny Hvid, 19. maj 2009 kl. 20.21

Hmm... har overset at de skriver at de ikke kan ses med det blotte øje... det er vist ikke dem... :(

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lonny Hvid, 19. maj 2009 kl. 20.35

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/?damage_cause_id=0&damage_location_id=0&damage_type_id=0&month=7&plant_name=

Jeg prøver igen... denne side kan måske hjælpe...

Jeg tror mine syndere er smælderlarver...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Merete, 12. juli 2009 kl. 21.06

Hej Lonny

Jeg har også haft problemer med smælderlarver, de åd rødderne på mine porrer, jeg fik fat i mange af dem, men det var ikke nok, der var stadig flere ;-(, men så læste jeg at det var godt at sætte tagetes, dem kunne de ikke lide, det gjorde jeg,og de åd kun én så var det sket, ikke flere larver, alt er så flot og gror til stor glæde for os.;-)

Nyt svar til emnet »»orm« (larver?) i mine plukkemodne jor«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > »orm« (larver?) i mine plukkemodne jor

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider