Skrevet af: Yvonne Melchior, 25. april 2007 kl. 15.46
Hvis man har 23 moskusænder i en lille andegård, og lukker dem ud, bare ½ time tidlig morgen og sen aften, så er haven stort set sneglefri.
Jeg har haft muskusænder i 3 år, bor på landet med mange ha rundt om, som er våde arealer et paradis for dræbersneglene. Før havde vi i 100.000 vis af snegle, der myldrede ind i haven.
Men nu har vi stort set ingen i haven. Alle blomster og buske, bær og frugter får lov til at vokse i fred.
Ænderne spiser de store snegle under stor fornøjelse og selv vores ællinger spiser dem med velbehag.
Så få fat i nogle ænder og bliv sneglene kvit.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. april 2007 kl. 14.44
Så er problemet bare at man ikke må fodre fjerkræ i det fri, medmindre det er under fast tag... hmmmm... den kan godt blive svær hvis man ser det som fodring af ænderne. ;)
Skrevet af: Yvonne Melchior, 27. april 2007 kl. 14.50
Hvis du fodre inde i et lille hønsehus, er der ingen problemer.
Skrevet af: Yvonne Melchior, 27. april 2007 kl. 14.53
Det er jo ikke fodring i den forstand som med hønsefoder. De spiser også græs, regnorme, insekter og andre smådyr. Grunden til at man ikke må fodre udendørs med hønsefoder, er at det kan tiltrække fugle som måske har fugleinflu.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. april 2007 kl. 15.20
I know det var en vittighed. :) Et eller andet sted kan kan jo godt set det som fodring af dyrene at de sendes ud for at spise dræbersnegle, og så må man jo skulle have sneglene til at bevæge sig ind under fast tag. ;)
Skrevet af: Jens Olsen, 9. maj 2007 kl. 10.13
Pas på de kommer til at smage af dræbersnegle!
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 9. maj 2007 kl. 11.33
Overdækning af fjerkrægårde er ophævet, ifl. dagspressen. håp
Skrevet af: Yvonne Melchior, 9. maj 2007 kl. 21.52
Vedr. smagen af snegle i moskusænder så er det ikke helt rigtigt. Ifølge vores dyrlæge, så er sneglene og alle spor efter dem, væk i ænderne efter 3 uger. Sneglesæsonen slutter ca. sidst i september/start af oktober, og der er så rigtig god tid, til at fede dem op inden jul. Uden at de smager af snegle... jeg har nogle unge ænder til salg, hvis nogen er interesseret så kig i den blå avis.
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 9. maj 2007 kl. 22.12
Jens, hvordan smager en dræbersnegl, og hvor har du din viden fra? ;)
Skrevet af: Yvonne Melchior, 9. maj 2007 kl. 22.17
Nogle kokke på Bornholm som for et par år siden, lavede en del mad af moskusænder der havde levet af snegle og de lavede snegleretter af dræbersnegle. Det største problem var, at få dem udvandet da de indeholder en del bakterier. Men de er ikke overført til ænderne. Vi har haft dræbersnegle i millionvis igennem de sidste 56 år, så vi har prøvet ALT, for at uddydde dem.
Skrevet af: Maria, 27. maj 2007 kl. 12.24
Det lyder som en god ide med ænderne og dræbersneglene.
Nogle der ved om ænderne kan gå sammen med høns?
Måske dumt spørgsmål, men flyver de ikke væk når man lukker dem ud? ;-)
Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. maj 2007 kl. 13.00
Hej Maria.
Jo, du risikerer at de tager på udflugt. Det kan du forhindre ved at stække dem. Det gøres på følgende måde: Klip de midderste svingfjer i den ene vinge af næsten inde ved huden, (det gør ikke ondt på anden), lad de inderste og de yderste 45 fjer være hele, så ses det ikke når vingen er sammenfoldet. Men det må kun være på den ene vinge, så vil anden kæntre, hvis den prøver at flyve.
Mvh. Hans
Skrevet af: Yvonne Melchior, 29. maj 2007 kl. 7.43
Hej Maria
Vores ænder går sammen med vores høns uden problemer. Og de er ikke stækket, og flyver ingen steder. Det er jo hos dig at de får mad, så de bliver på vores matrikel. Vi har 8 ha, og de holder sig indenfor vores have som er 2000 m2.
De bliver lukket ind hver aften sammen med hønsene pga ræven. Ænderne ville gerne blive ude, men den går jo ikke.
Skrevet af: Annemette, 30. juni 2007 kl. 7.57
Hejsa er der nogen der ved om der er ællinger til salg nogen steder helst på sjælland.
Skrevet af: Lene Haltrup, 29. februar 2008 kl. 22.13
Yvonne har du stadig Moskus ænder? jeg søger med lysog lygte efter nogle. Det kan også være æg,da jeg kan ruge dem ud i min rugemaskine. mvh. lene haltrup hovedskovvej 16.st. heddinge 29900066
Skrevet af: Mette N, 2. marts 2008 kl. 11.07
Hej Lene og alle andre,
jeg har en del moskusænder i overskud fra sidste år, som jeg meget gerne vil sælge ud af.
jeg bor på det skønne Møn, hvor ænderne holder min store have sneglefri :-)
Skriv til mig og bestil ænder allerede nu, så jeres anti-dræbersnegle-hær står klar når sneglene snart begynder at stikke deres slimede hoveder frem fra vinterhiet!
Skrevet af: Gitte Kjaer, 14. marts 2008 kl. 1.40
Jeg vil gerne købe et par moskusænder af Mette. Hvordan får jeg mail adressen? Eller telefonnummer?
Med venlig hilsen
GITTE
gitte6@gmail.com
Skrevet af: Mette N, 14. marts 2008 kl. 13.35
Hej Gitte,
hvis du klikker på mit navn øverst ("Skrevet af: Mette) kommer min email frem.
Jeg har desværre kun andrikker tilbage, men de er skam også til salg, hvis det har interesse?
Skrevet af: Lene Haltrup, 16. marts 2008 kl. 0.36
Hej...
Jeg købte 4 ænder og 1 andrik af Mette.
Jeg har aldrig set så rolige ænder. De futter rundt overalt stille og roligt og andrikken kan lade min Rouenand og andrik være. Hmm helt fantastisk.
Jeg fik nogle æg med,som der var en and der havde ruget på, men den havde Mette solgt søndag som jeg kom om tirsdagen.
Der er 4 af dem der er gang i.De er i rugemaskinen og klækker nok om 3 uger.Heldigt og Spændende!
Så kimen i ægget dør altså ikke,selv om der er gået nogle dage hvor de er kolde...
Når de er klækket og rugemaskinen er tom
,så lægger jeg alle de æg i som Moskusænderne har lagt. Indtil videre er der 12 æg,så det kan nå at blive til mange på 3 uger.
Skrevet af: Mette Larsen, 19. marts 2008 kl. 21.07
Hej til jer, der ved noget om moskusænder.
Kan man også godt lade ænderne gå i køkkenhaven, uden de tager de spirende grønsager? Jeg har lige fået høns, og har masser af dræbersnegle i haven, så det ville da være smart at sætte et par ænder ind også.
Skrevet af: Mette N, 20. marts 2008 kl. 19.39
Hej Mette L,
nix den går ikke. Både høns og ænder vil æde af dine grøntsager i køkkenhaven, især salaten :-)
men intet er umuligt og her er et bud på en mulighed:
Lav højbede af sneglehegn i køkkenhaven.
Sæt et stykke hønsetråd eller havehegn rundt om hvert højbed.
Og lad så høns og ænder tage de snegle der nu futter rundt mellem dine højbede, som de ikke kan komme op i :-)
Hej Lene,
dejligt at høre at du er glad for ænderne og at der er liv i nogle af æggene :-)
det lader til at den rare andrik var et godt valg det glæder mit lille andemoderhjerte...
og husk alle jer der søger ænder og råd herom:
www.danskfjerkraeforum.dk er et fantastisk sted hvor folk med fjer i haven mødes og udveksler både dyr og erfaringer!
Så mangler du en and eller fire, så prøv at spørg herinde der er næsten altid nogen der kender nogen ;-)
Skrevet af: Lene Haltrup, 22. marts 2008 kl. 0.28
Hej igen!
Ja mette N- jeg ved jo ikke hvilken han der har befrugtet de æg jeg fik med fra dig! De æg dine eks ænder lægger nu her hos mig er ikke lagt til rugning endnu, så tiden må vise om den andrik jeg købte af dig er god,men jeg har da set ham være på 1 af ænderne!
(De elsker forøvrigt at bade i det store bassin jeg har til dem. Den får ikke for lidt når de skal ha vasket alle fjerene på en gang.)
Køkkenhave ja egentlig har/havde jeg også sådan en,men i år bliver der kun sået porrer,løg og måske lagt kartofler, for dem er der ikke hverken høns el. ænder der gider at røre.
Ænder,gæs og høns får i år lov til at invadere hele køkkenhaven og så håber jeg at de har fået kål på de fleste af sneglene,så jeg kan dyrke ærter,salat og gulerødder til næste år.
Dit råd med sneglehegn og højbede er selvfølgelig en mulighed men det gider jeg nu ikke at bøvle med...
Skrevet af: Lene Haltrup, 7. april 2008 kl. 0.31
Jeg har en gås som er skruk og jeg lagde de 4 andeæg i som jeg fik af Mette for hun kunne jo ligeså godt ruge dem ud,,, men men men hun skred en dag jeg ville sætte en plade op oven over hvor hun lå,så hønsene ikke kunne forstyrre hende så meget. Da der var gået 4 timer og hun ikke havde lagt sig endnu, så tog jeg æggene og lagde dem i rugemaskinen igen. Jeg har lyst dem igennem og det ser desværre ud til at de er døde. Jeg er så i den heldige situation at en a moskusænderne har lagt sig på 17 æg og har ligget i en uge nu,så nu venter jeg så på at hun ruger nogle ællinger ud!
Skrevet af: Lene Haltrup, 3. juni 2008 kl. 0.39
28 ællinger er det indtil videre blevet til,men der er flere på vej. Nr 3 and har også lagt sig.
Ja de Moskus er super til at formere sig.
Jeg har solgt nogle og har fået taget 4 af en rovfugl. Nu har jeg lavet et fugleskræmsel af en lang stang med cd'er på, som glimter i lyset og så tør de ikke gå ned her.
Hilsen Lene *
Skrevet af: Mette N, 10. august 2008 kl. 10.37
Hej Lene :)
det glæder mig der er liv i andedammen!
er det "mine" ænder der er så gode til at formere sig? Ikke at det kommer bag på mig, for det er de også her :)
Jeg har pt. 20 ællinger 9 fjersatte, 11 stadig mest dunede og de er alle til salg :D
Klik på mit navn, og min email kommer frem...
Skrevet af: Lene Haltrup, 8. marts 2009 kl. 19.00
Hej Mette!
Har først set din besked nu, men ja det er dine ænder og andrik der er så produktiv. Det er nok blevet til ca 70 æller ialt...
Ja fra at være 4 og til at blive 70 det er da ret godt klaret. De kunne såmænd have fortsat hele vinteren også,hvis ikke jeg havde fjernet æggene som de lægger allevegne.
Sidst i marts lader jeg dem ruge igen. Lige pt har jeg stadig 6 til overs og prøver at sæge dem. Så har jeg kun 2 ænder og andrikken tilbage. Det er rigeligt.
Der var en der hed Lene som ringede og ville ha 2 ænder. Hun havde lige købt 1 and og 1 andrik og ville gerne ha nogle fra en anden stamme. Så spør jeg hende hvor hun har købt dem og det havde hun på møn,, Ha ha af en der hed Mette... Tjae,jeg reserverer 2 ænder til hende også hun fik 1 uge til at finde nogle et andet sted... Det var i mandags...
Der er åbenbart ikke så mange her på sjælland Jeg har solgt 10 til en der bor i Ringsted,så han sælger måske også på et tidspunkt...
Det er muligt at man skal til Jylland for at finde nogle fra en anden stamme!
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. marts 2009 kl. 20.35
Hvad findes der af ænder og gæs, eller i den katerogi som kan skåne min have for kattes opfræsning af mine nyopdagede frøplanter som må slås om igen for sent. Jeg er tvunget til at ændre urtehave. Jeg undlader fuldstændig at anskaffe hanegal -! Verden er kopliceret.
Skrevet af: Lene Haltrup, 8. marts 2009 kl. 21.30
Der er en krydderurt som kattene hader og går langt udenom,men kan ikke huske hvad det er for en. Den kunne du jo lave noget afkog af og hælde over (når det er blevet koldt)på de planter som du ikke vil ha katte i. Man kan få noget der hedder" kat gå væk"el noget i den stil, på sprayflaske og hvis du finder dem, kan du se hvad der er i. Måske kan du søge på nettet over krydderurter og se hvad de forskellige slags bliver brugt til og hvis du er tålmodig finder du nok en der skriver at "denne her" hader katte. Det kan også være at en dyrlæge kender svaret...!
Skrevet af: Anna, 23. maj 2009 kl. 10.30
Hej, jeg er i en forfærdelig situation, dvs. min moskusandrik er. Vi havde indtil for en uge siden en andedame der lå på æg, men hunden tog hende. Vi fik gudskelov reddet æggene, så de bliver ruget ud, men vi vil meget gerne have en ny andedame, da ællingerne bliver andrikkens egne. Hvis der er nogen der har ænder til salg så skriv endelig!
Mvh Anna
Skrevet af: Lene Haltrup, 23. maj 2009 kl. 21.26
Det betyder altså ikke noget med indavl de første mange gange. Men derfor er det da en god ide at finde et par koner til ham!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bliv dræbersneglene kvit…