Forum

Lus i roser…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Thistrup, 27. marts 2007 kl. 18.58

I dag den 27/3 skulle roserne beskæres, det var med nogen undren at jeg så de alle var tæt besat af lus.

Er det ikke meget tidligt, jeg er ny haveejer og noget forundret over dette. Og hvad gør jer ved det!

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 27. marts 2007 kl. 19.43

Jeg vil mene det er meget tidligt at du beskærer dine roser. Det må du ikke gøre før du er helt sikker på at der ikke vil komme nattefrost.

Lige nu er det vigtigt du giver dine roser gødning, men jeg ville vente med at beskærer.

Vinteren har været mild så det er ikke mærkeligt at der allerede er en del lus. Myrer holder lus så de kan malke dem, som vi malker køer. Du kan bruse rose over med vand så skyller du dem væk. Du kan også samle mariehøns og sætte på rosen. men hvis der også er myrer vil de forsvarer deres lus.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 28. marts 2007 kl. 18.51

Jeg vil også sige det er for tidligt at beskære roserne. Jeg har hørt omkring den 15.april er godt, så hvis man gør det omkring Dronningens fødseldag (16. April) så er det til at huske (det har jeg læst en rosenkender udtale). Mod lus har jeg en vandforstøver stående med vand og brunsæbe, det skal gøres nogle gange, men det virker. Du kan også hælde opvakservandet ud over dem, det brugte min mormor da jeg var barn og hun havde de flotteste roser.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2007 kl. 21.31

Hvad er opvakservand?

Mvh.Svend Høst

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Thistrup, 28. marts 2007 kl. 22.07

Du skal se det skal nok stå opvaskervand!

MVH Lene Thistrup

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. marts 2007 kl. 11.15

Undskyld Sven, men sommetider sidder tasterne lidt forkert. Der skal selvfølgelig stå opvaskervand.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: TRILLE Petersen, 17. april 2007 kl. 15.16

Jeg læser så meget om lus i potteplanter og andre steder. Og jeg har også selv lus i mine planter. Jeg har læst, at mariehøns er gode til at spise lus, men hvordan får man dog samlet mariehønsene sammen; jeg har prøvet, men ikke fåët ret stor fangst, så er der nogle, der har et godt råd?

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 17. april 2007 kl. 21.45

Os som "går på vand", i en båd, kan skrive historier om mariehøns der overfalder os derude. Men lad nu det være, dét vi i denne verden er ved at udvikle os til, dét "unaturlige", men stadig hygger os med på Havebænken. Mariehøns har "vi", efter hånden travlt nok med, at putte derhen, hvor vi gerne vil ha'de skal beskæftige sig med, det vi tror er deres væsentlige opgave, i forhold det vi opfatter, er deres formål, at dræbe vores lus, hvilket er en del i dette forum forfattes som være unaturligt. Mariehøns er forøvrigt mesterligt fint dekoreret, min barnebarn Ofelia på 2, er utroligt facineret af hønen. Smuk er hun.

Forøvrigt, Sven Høst, man behøver ikke at være særlig vaks for at forstå den med opvakservand! Din opdragende effekt ville umiddelbart have udløst denne, for mig, tidligere; undskyld mor. Du er forøvrigt rimeligt kendt i dette forum. Trykker/udtrykker du aldrig forkert? Hej. håp

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 30. maj 2007 kl. 1.02

Lus?

jeg kender de grønne lus som sidder i hobetal især på friske skud af roserne, men i år har jeg nogle hvide dyr der sidder på de ældre blade (på bagsiden) som så bliver gule på oversiden og de dyr/lus ser ikke ud til at være så nenne at spule væk som de grønne er.

Det er ikke hvide fluer for de flyver ikke op.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Heckmann, 1. juni 2008 kl. 17.16

Jeg har nogle slemme brune pletter på mine rosenblade –hvad kan jeg gøre ved det

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juni 2008 kl. 22.25

Til Jette... det kaldes rosen stråleplet, og der er kun at fjerne alle angrebne blade på planten og jorden. Ikke noget med, i kompostbeholder eller over hækken, de skal helst brændes. Hvis du planter lavendel-løvefod-storkenæb eller katteurt om roserne kan du være heldig at det ikke gentager sig til næste år.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina Birk Nielsen, 2. juni 2008 kl. 17.11

Min mor har givet mig et tip omkring lus i roser og det er vand med lidt opvaskermiddel og en sjat sprit i, det skal sparyes på roserne efter solnedgang ;-). Så det er vi igang med at afprøve på mine lusbefængte ellers meget yndige roser... Håber det virker.

Mvh Stina

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Heckmann, 2. juni 2008 kl. 17.36

Hej mogens
tak for tip –men mine roser står i potter så der er ikke nemt at plante andet sammen med dem
mvh jette

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Lund, 2. juni 2008 kl. 19.43

Lus & larver i roser.

Vi har her i foråret plantet nogle "Flora Danica"
og Korresia Friesia de er så frygtelig angrebet.

Jeg har sprøjtet med Insekt-& Meldugfjerner og det hjælper overhovedet ikke.

Er der nogen som har et godt råd.

Mvh Inge Lund

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Heckmann, 3. juni 2008 kl. 13.41

Til inge lund
det er alt for dyrt og købe de færdige sprøjtegifte og ofte hjælper de ikke–haveselskabet har en opskrift til lus –det har jeg prøvet og det hjælper –1 l vand+1dl brunsæbe+1 dl sprit–det skal rystes godt inde du sprøjter det på om aften –men det hjælper ikke på de rustpletter som åbenbart hedder stråleplet det kan jeg ikke finde ud af og gøre noget ved–
mvh jette

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Laursen, 3. juni 2008 kl. 20.21

Jeg har i tusindvis af lus på mine roser, jeg spuler dem af hver dag, så de er helt væk, næste dag er der lige så mange igen. Hvor kommer de fra?

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juni 2008 kl. 21.53

Til Jette Heckman...læs afsnit 10 her over, om rosenstråleplet.

Til Ole Laursen...læs afsnit 14 her over, det er efektivt med vand+brun sæbe og lidt sprit. Lusene får nok tyndskid af sæben og forsvinder.

Flere mejsekasser vil hjælpe i din have, da fuglene spiser flere kilo bladlus om året, og så mangler vi mariehønsne lige nu hvor der næsten er bladlus i alle planter.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 4. juni 2008 kl. 8.23

Der er også tusindvis af bladlus i mine roser, men jeg orker ikke at gøre noget i år, da angrebet er så massivt.

Så jeg vil lade det stå til og se, hvordan det går med den kommende blomstring.

Roserne dør jo ikke af bladlusangrebet og på et eller andet tidspunkt, så får mariehøns og guldøje vel overtaget.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Laursen, 4. juni 2008 kl. 20.16

Tak for jeres råd mod lus i roser. Den med vand sæbe og sprit er god. Jeg tror at de har taget sig et bad, drukket sig fulde og er gået på discotek, de er ihvertfald væk.

Ole

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. juni 2008 kl. 22.31

Selvfølgelig er det sådan de forsvinder, de når bare ikke på discoteket. Næ, de sover branderten ud til næste år, og kommer så tilbage med hele familien.

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Heckmann, 5. juni 2008 kl. 14.46

Hej alle
hvor tit gøder i jeres roser og hvad bruger i –jeg har hørt at en spiseske alm. havegødning 2–3 gange i blomstingstiden er ok
mvh jette

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. juni 2008 kl. 17.19

Hej Jette Heckmann

Jeg bruger ikke havegødning, og kan ikke give et direkte svar på dit spørgsmål.

Men du må gerne få del i mine erfaringer -!

Mine roser har i tre sæsoner blomstret flot og har sundt løv. Men det er ikke kun, hvad jeg gør ved dem i min have, der har betydning.

En del af de roser, som forhandles er podet på materiale, som er vanskeligt at få til at trives i mere end et par sæsoner.

Spørg der, hvor du køber / har købt dine roser. Hvis de ikke fortæller tilstrækkeligt om podningen, kan du spørge hos Knud Pedersen – google: www.rosenposten.dk

Mine roser står i et bed sammen med Pragtspir (Astilbe japonica "deutschland" – ca 25 cm høj) og da begge holder af en "rundhåndet" vandforsyning ved roden er det en god kombination.

Pragtspir udvikler sig i bredden, giver skygge og dæmper vandfordampningen fra jordoverfladen.

Jeg giver velomsat kompost som fodpose sent om efteråret. I marts og igen i begyndelsen af juni en halv skovlfuld Champost pr rosenbusk.

Venlig hilsen
Lone

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Heckmann, 8. juni 2008 kl. 21.27

Hej lone
tak for tip
mvh jette

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 9. juni 2008 kl. 9.28

Bladlusene er næsten væk på mine roser, og jeg har intet gjort i år :o)

Og de første roser er begyndt at blomstre: rose de resht, amber queen, golden celebration, flora danica og new dawn.

De andre (som mangler) er: graham thomas, white cover, jacques cartier, astrid lindgren, louise odier og clair renaissance.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Judith, 11. juli 2008 kl. 7.04

Skal prøve det med sprit og brun sæbe på de grønne lus...har fået bugt med de små hvide lus. Ta'r nogle fed hvidløg og hakker i 4–5 stykker hver. Putter dem ned i vandkanden og lader det trække 1 døgns tid...og vander derefter roserne med det...det virker!

VH Judith

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Zarina, 1. juni 2009 kl. 10.17

Hej vi er lige flytte i hus og har fundet nogle rosen buske, efter at ha befriet dem fra ukrudt. har jeg flytte dem op forand vores værksets bygning, og de har det godt.

men så virke det forkert med kun et bed, og derfor lave jeg et bed på den anden side af døren, det underlige er ud at det kun er de ny indkøbte roser der er andgrebet af lus. er det normalt der er ikke mere ind 2 skridt mellem bedene...

Hilsen Zarina.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. juni 2009 kl. 10.28

Det er ikke nødvendigvis så underligt. Inde langs huset kan jordbunden nemt skifte da det ofte er opfyld. Nyplantede roser er måske købt som pottede i ren spagnum, der må betragtes som gift for roser ude i haven, hvor spagnum kan tørre ud og være vanskellig at få vandet op igen. Dine nye roser kan derfor være let svækkede og mere modtagelig for luseangreb. Endelig er der stor forskel på hvilke rosensorter, som lus angriber først.

Nyt svar til emnet »Lus i roser…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lus i roser…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider