Forum

Tomatplanter der holder op med at vokse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freja, 11. marts 2007 kl. 17.05

Jeg har i to år forsøgt at dyrke tomater i et drivhus der var her da jeg flyttede hertil for snart 3 år siden. Har dyrket tomater før med held, men her vokser planterne fint indtil de er ca. 1½ m høje og går så i stå. Visner ikke men går i stå, så der kun kommer enkelte tomater. Hvad sker der for dem?

Synes der smutter glade insekter rundt nede i jorden, der flygter ned og gemmer sig. Mangler tomaterne noget? Det samme skete faktisk også for de agurker jeg plantede sidste år.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 16. marts 2007 kl. 20.54

Virker de slatne i varmen? (bladene hænger, men retter sig sidenhen).

Jeg går ud fra at de bliver passet med vand og gødning!

Hvis de passes korrekt kunne det tyde på Fusarium, som er en svamp i jorden der ødelægger rødderne.

Jeg ville overveje at prøve plantesække som et forsøg på succes.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freja, 16. marts 2007 kl. 22.14

Tak for svaret lilium. jo de får både vand og gødning og stod i plantesække, men måske har der været tomater der før, og jeg læste et andet sted at det kunne være nogle småbitte mikroskopiske ålelignende tingester i jorden der ødelagde rødderne som var svære at komme af med; det bedste var ikke at plante tomaterne der.

Jeg prøver iår med en tomatplante i jord jeg skifter ud samme sted, en tomatplante i den anden side af drivhuset og et par stykker udenfor, så må jeg vel få nogen tomater?

Har du lagt mærke til at nogle tomater vist er gensplejsede? de laver ihvertfald ikke de små sideskud som man ellers nipper af.

Nyt svar til emnet »Tomatplanter der holder op med at vokse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomatplanter der holder op med at vokse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider