Skrevet af: Aleksander, 8. marts 2007 kl. 1.09
Hej alle sammen! Jeg købte mig en lykkekastanje (Pachira aquatica) for ca. 2 mdr siden i Ikea for 200kr!
Den var skide flot og havde stærke grønne blade da jeg købte den! Men nu, her efter 2 mdr. er 2 ud af de 4 stammer næsten døde! alle bladende er faldet af og kun 2 af stammerne er nogenlunde friske med blade på. Men bladende bliver mere og mere tynde, svage i farven og hænger lidt!
Problemet skyldes nogle mærkværdige indsigter! Der kravler små sorte biller/mider rundt i jorden! (Har lige skiftet alt jorden igår! Men de er allerede tilbage!) Hvis man skraber lidt bark af i bunden af planten er der fyldt med MEGET små, hvide larver og man kan se, der også er nogle lidt størrer larver, som har en lidt mere brunlig/orange farve! Stammen er meget blød og væskende i bunden! Har prøvet lidt af vært! Har haft den ude ved bagtrappen i et døgn! (1–2 graders kulde) har sprøjtet den med en lille blanding af husholdningssprit, brun sæbe samt vand! hjalp ikke! Har haft den bruset med vand et par gange! hjalp ikke! Ps. der er også små sorte fluer omkring planten?
Ved virkelig ikke hvordan jeg skal skaffe mig af med de pokkers skadedyr! Alle mine andre planter har det helt fint! Der er iøvrigt ret mørkt i min lejlighed!og normal stue temp.
Vil meget gerne redde planten! Så hjælp mig venligst! Hvis i kan...
MVH Aleksander
Skrevet af: Aleksander, 11. marts 2007 kl. 19.26
Er der virkelig ingen der har nogle gode råd?
I må heller hjælpe mig! Den får det dårligere og dårligere fra vær dag der går!
Skrevet af: Mads Jørgensen, 12. marts 2007 kl. 21.23
Du kan google og måske finde noget...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp! Min lykkekastanje er besat af underlige dyr