Skrevet af: Dorthe, 6. marts 2007 kl. 13.37
Jeg er den (u)lykkelige ejer af et fantastisk flot citontræ, som pt. har både modne og umodne frugter.
Det har overvintret i et uopvarmet lyst rum, med åbne vinduer. Det er 2. vinter jeg har det.
Det har tabt alle bladene, frugterne er der stadig. Jeg tror dog på bladene kommer tilbage til foråret.
MEN: Det har rigtig mange små fluer/bananfluer/sørgemyg...? Jeg sprøjter det med insektsæbe til økologisk dyrkning, men de lever fortrøstningfuldt videre. Jeg har også prøvet at give dem kaffegrums, samt plantet tre vidløg i potten.
Er der nogen der ved hvordan jeg kommer dem til livs?
Jeg har i samme rum et oliventræ, der også har tabt alle bladen, hvilket jeg forventede, samt et mandarin eller kumquat træ. Disse to sidstnævnte har ikke taget imod fluerne.
Hvordan udrydder jeg dem?
På forhånd tak
Dorthe
Skrevet af: Lilium, 16. marts 2007 kl. 21.01
Kære Dorthe.
Det er hård kost du byder dine planter og de trænger i den grad til rekreation.
Jeg tror at hovedproblemet er bladtabet og ikke så meget sørgemyggene.
Skift størstedelen af jorden og fold hænderne i bøn samtidig med at du opbevarer træerne så køligt som muligt (over 10 C) og med så meget lys du kan tilbyde.
Brug INGEN gødning før de har nye blade.
Brug Citrusjord til dine citrusplanter og god havejord til dit oliventræ.
Lilium
Skrevet af: Dorthe, 17. marts 2007 kl. 15.03
Hej Lilium
Jeg har sat træet udendørs i solen; jorden godt dækket med aviser og et uldtæppe.
Jeg har dog hørt om den kommende nattefrost, så jeg vil forsøge dit råd med at skifte halvdelen af jorden. Jeg har en rest jord til citrus stående fra sidste år jeg omplantede det, som jeg kan bruge. Derefter må det komme ind igen, til den varmere tid kommer.
Tror også jeg i samme hug vil skifte potten. Der er nemlig revner i den, og tænkte at der måske kunne overnatte nogle larver el. lign.
Jeg blev nødt til at sætte det ud, da jeg frygtede for mine andre planter.
Tak for dit råd. Jeg ved godt det er hård kost for træet, men anede ikke mine levende råd ift. fluerne...
Dorthe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Fluer i mit citrontræ