Skrevet af: Laila Nygaard, 11. oktober 2006 kl. 19.47
Vi har for godt en uge siden lagt kakaoflis/skaller i vores bede (istedet for barkflis). Nu er alle bede dækket af en hvidlig, skimmellignende substans. Er der nogen, der ved, hvad det kan være, hvad det kan skyldes og hvad vi kan gøre ved det?
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 13. oktober 2006 kl. 17.07
Prøv at lugte til det. Hvis det har den karakteristiske duft af skovbund, er der tale om Actinomyces. De er ikke noget problem – ud over det rent kosmetiske.
Skrevet af: Simon Skov, 2. oktober 2007 kl. 12.30
Det lyder meget sandsynligt at kakaoskallerne er angrebet af skimmelsvampe. Hvis det er tilfældet kan det ikke anbefales at stikke næsen for tæt på. Hvis du vælger at rive i skallerne, flytte dem eller andre aktiviteter, hvor der hvirvles sporer op fra skimmelsvampene, så gør det med største forsigtighed og med P3 støvmaske. Dette er forøvrigt også tilfældet med bark- og træflis. Læs evt. mere på www.flisogskimmelsvampe.dk
Skrevet af: Mettekanel, 11. juni 2008 kl. 21.43
Tjek de nederste linier her, der står det er en helt uskadelig svamp som kan opstå...
www.haveshopping.dk/product.asp?product=422
Skrevet af: Elise Jensen, 21. september 2008 kl. 9.34
Jeg har hørt at flis eller barkflis kan fremprovokere astma?
Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2008 kl. 10.11
Cacaoflis kan sagten fremkalde både atma, allergi og udslæt og tiltrækker mange små fluer. Bor man som jeg i et rækkehus, hvor bedene ligger hel ind til boligen risikere man også disse fluer kommer rundt omkring i vinduskarmene.
Men cacaoflis har en meget stor indhold af kvælstof, er nemmere at pakke omkring planterne, pakker bedre end almindelig flis
Skrevet af: Lene Martin, 31. marts 2009 kl. 11.54
Svar til Lajla Nygaard.
– med hensyn til den hvidlige "svamp" vil jeg lige gøre opmærksom på, at det er en saphrophytisk skimmel, der findes i al komposterende organisk materiale. Den er uskadelig og forsvinder hurtigt igen – og er en naturlig del af nedbrydningsprocessen. Du kan også få den væk med det samme ved at vande.
Mange hilsner
Lene Martin
Skrevet af: Keld Kvorning, 22. september 2009 kl. 17.40
Jeg har fliset en ca 9 tralere som var meningen skulle bruges til flis-fyring i et stoker fyr. Jeg har fliset toppen af grenene just efter træet er fældet. Nu har flisen ligget i ca 14 dage og er rimelig tør, og jeg kan faktisk se der er rigtig meget svamp i flisen, hvilket ogås jeg har bemærket på hovedpine og utilpashed. Spørgsmål: kan man fyre med "våd flis" eller er det bedre at lade træet fælde og lade top – grene ligge til feks næste forår og da flise det? Her ved må det jo være mere tør og dermed fri for skimmelsvampe.
Er der nogen der ved noget om dette, – da er jeg selvfølgelig glad for at høre
Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 21.13
Hej Keld
Jeg vil ikke fyre med det svampede flis, da det er det samme som at fyre med vådt brænde. Det er ikke ualmindeligt at disse svampe kan give gener, som den du beskriver. Så ud i bedet med det og husk endeligt at give flisen ekstra kvælstof, ellers går det bare ud over dine planter.
Da man startede herhjemme med at lave kompost i kommunerne gik der ikke lang tid før at Arbejdstilsynet nærmest lukkede pladserne på stribe, da de målinger som blev fortaget viste at luften de gik i var fyldt med skadelige svampe og flere blev med tiden også syge af at arbejde med det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skimmel eller svamp i nylagt kakao-flis