Forum

Hyben

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 20. august 2006 kl. 22.16

Har udklippet en glimrende artikkel i FS avisen angående, at Årslev Forsøgsstation vil forædle en svensk solbærsort til endnu bedre bær (?). Samtidig var der et rigtigt fint skema af hvad forskellige bær indeholder.

Som alm. bekendt er solbær helt på toppen med alle de "goder" der kan forventes af bær! Men så topper listen med, at hyben næsten indeholder lige så meget som næsten alle andre bær tilsammen!

Det pirrer jo noget i os, som lurer i Pragtisk Økologi, så det får tårekanalerne til at dryppe over.

Min mor, fra århundrede skifte, og kokkepige på herregårde lavede det rigtige gode hjemmelavede bondemad af egne produkter fra vor have. På Midtfyn, havde vi ikke alle de rigt blomstrende Rosa Rugosa vildroser som florerer helt vildt her i Middelfarts kystområder, og borte fra bilos.

Hvordan indtager jeg nu best, nemst og mest disse Hybens åbenlyses glimrende egenskaber?

Og er der måske et lille minus i fordelene? håp

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. august 2006 kl. 13.23

Kære Hans Åge

Minuset ved hyben er, at de skal renses for frøene – det såkaldte kløpulver, som drengene gerne puttede ned ad ryggen på pigerne i en svunden tid.

Det er et tålmodighedsarbejde at rense hyben. Men de smager fantastisk i hybenmarmelade, så egentlig er det bare at komme i gang. Man kan jo tage en skålfuld på skødet og ordne dem, mens man alligevel ser TV. Det er den måde jeg får nippet kilovis af bønner til fryseren.

Jeg vil tro, at man også kan tørre de rensede hyben med godt resultat i ovn ved laveste temperatur (max 50°) eller i tørremaskine. Så kan de spises som slik, vil jeg tro, uden tomme kalorier. Men jeg har ikke afprøvet det. Men overvejer det kraftigt, da det jo er sundhed i den reneste form, og med alt det C-vitamin bør det kunne holde forkølelserne på afstand hele vinteren.

Er der nogen, der har andre gode tips til at gemme hyben til senere brug?

Med venlig hilsen
Karna Maj

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 24. august 2006 kl. 21.11

Jeg er af to forskellige personer fortalt at, hvis man starter med at fryse hyben er de meget lettere at rense, og de bliver mindre smasket!-?

Det prøver jeg selvfølgeligt.

Og hyben modnes hurtigt nu, ses det.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 18. september 2006 kl. 21.01

Nu fandt jeg i kogebogsjunglen, Den grønne Syltebog, opskrift på Hybensaft. Bærene skal kun befries for stilk og blomst – og koges, saften kommes så på mørke flasker. Så enkelt, at selv jeg fandt ud af det. Er livet dog ikke bare skønt?

Og tak Karma. håp

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 19. september 2006 kl. 6.37

Hej.

Hybenmarmelade smager dejligt, og er helt sikkert besværet værd.

En farvorit her hos os er osse hybenlikør.

Et stort sylteglas fyldes halvt op med flækkede udkernede hyben + et glas honning og en flaske vodka. Lad herligheden trække et år eller to, filtrer og nyd.

Hej fra Wina.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 19. september 2006 kl. 20.52

Hej Wina – du har helt sikkert fat i livets pointerede dybeste herligheder, hvordan vi afbalangserer os selv og nyder tilværelsen daglig. Den der med et stort sylteglas fyldt halvt op med udflækkede hyben + et glas honning samt en hel flaske uberørt vodka er bestemt lige noget for mig, hvis jeg finder et så stort sylteglas. Men at trække sig over mindst et år og enda filtrere sig yderligere et år derefter, huer helt bestemt ikke mine interesser og lyster dertil. Tit kan jeg jo ikke engang huske jeg er dement. håp

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 20. september 2006 kl. 22.39

Kære Hans Åge
Demens er kun en fordel i denne zenagtige kunst udi livsnydelse. Om bryggen glemmes et par år eller ti...bliver oplevelsen desto større...

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 16. november 2009 kl. 17.12

Vidste du, at en kop hybenpulver svarer til mængden af C-vitaminer i 35–40 appelsiner. Hyben indeholder vigtige desuden en lang række af vigtige fibre, næringsstoffer, vitaminer. Der står en masse om det på www.alt-om-hyben.dk – jeg blev meget overrasket over at læse, hvor nyttige hyben er. Der står også en masse hybenopskrifter – lige fra hybente til hybenbudding.

Jeg vil råde dig til at kigge på www.alt-om-hyben.dk

Gigtpatienter spiser hyben i deres kosttilskud, da de har en gavnlig effekt mod slidgift.

God fornøjelse.

Mvh

Ole

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2009 kl. 18.00

Det er en rigtig flot side med masse af informationer. Jeg har opdaget at man mange steder kan købe hyben til billige penge, bl.a. i Tiger-kæden. Modsat helsekost forretningerne, der tager en hel del højere pris.

Hyben suppe smager fantastisk godt. I Sverige er det meget brugt. I Danmark findes det stort set ikke...

Men hensyn til sundheden så er der ingen tvil om at vitaminer, fibre mv. kan vi alle godt bruge noget mere af, men det skulle jo også gerne komme ved at vi spiser varierende. Det ville dog blive noget kedelig i længden, hvis man kun fik det fra hyben.

Du skriver til sidst at hyben er godt imod slidgigt.

Problemet er bare at du skal bevise dette og hvis du kan det, er hybenpulver et lægemiddel og skal derfor godkendes af lægemiddelstyrelsen. Hvis ikke er det ulovlig markedsføring. Mange helsekost produkter er blevet taget af marked af samme årsag.

At det så smager godt er en anden ting.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. november 2009 kl. 20.13

Ja, Søren Duun, den er god, den der med billige penge, men som jeg forleden i en af vores supermarkeder, forleden spurgte, hvor hylden med billige penge var, og om de kunne konverteres til alm. penge blev han pludselig tilkaldt til andre opgaver.

Kan du definere "billige penge". håp

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. november 2009 kl. 20.35

Wina fiona. Du har ret, men jeg kunne bare ikke huske det. håp

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2009 kl. 21.51

Det billigeste jeg er støt på er 100 gram for kr. 10,– som var et krydderi firma i Greve, der bl.a levere til kæden Tiger.

På nettet skal jeg give omkring kr 129,– for 250 gram pulver. Jeg har ingen garanti for at dette er bedre end det billige.

Uden at nævne navne på nogle bestemte producenter er jeg dog støt på priser som forager mig en smule. Men de må jo tage den pris de mener de kan få for det og jeg kan som forbruger fravælge det. Det er hellere ikke billig at markeds føre helsekost produkter.

Jeg fandt en rapport fra Grøn Viden, hvor man har testet hyben og fundet at det er godt imod slidgigt. Men på side 7 af 8 står der at producenten som tidligere nævnt ikke må nævne det i sin markedsføring også selvom det virker.

Når noget bliver en succes og der er penge idet begynder man,efter min mening at slå plat på emnet.

Både hybenpulver og hvidløgs saft til dyr, som beviselig ikke har den effekt som producenten hævder, men som sælges til uhørte priser. Jeg har set priser på kr 150,– for 30 ml. hvidløgssaft. Jeg kan få en hel liter kr 125,– et andet sted.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. november 2009 kl. 21.58

Grøn viden om hyben.

Læs mere : www.agrsci.dk/djfpublikation/djfpdf/gvha155.pdf

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. november 2009 kl. 13.44

For ca. et år siden blev firmaet bag "Smagen af Læsø" hængt ud i medierne, da det viste sig at bærrene i deres marmelader stammede fra Canada. Man mente at de havde overtrådt markedføringsloven.

Man kan læse mere omkring sagen via dette links.

www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/08/30/114447.htm

Nyt svar til emnet »Hyben«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hyben

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider