Forum

Hvad fejler mine gamle kastanietræer.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 28. juli 2006 kl. 23.31

På min jord nede i marken har jeg to store kastanietræer,på henholdsvis 35 og 40 år gamle.De står i selskab med lærketræer,birk,blodbøg,og ahorn.Inde i en lille plantage står den tredie kastanie,og deler pladsen med ahorn og bøge træer. Det helt gamle træ vil jeg tro er omkring 5o år.I foråret så alt grønt og frodigt ud,der kom hvide lys i kastanierne,-men nu her i den sidste tid, er det en jammer at se.!Bladene krøller sammen og har store rustfarvede pletter. Kan de være mangel på vand?Venligst Grete.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 29. juli 2006 kl. 7.24

Kastanie-Miner-Møl – der er intet at gøre!

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 29. juli 2006 kl. 11.41

Hej b. Tak for svaret,-det var drøjt,at læse.Vil det sige,at træet langsomt vil forgå,-eller er det kun iår,med det extreme tørre og varme vejr,at bladene krøller sådan sammen.? Jeg fandt artiklen Hestekastanjeminermøl af Sten Porse.Forstod jeg det ret,at jeg ved grundig oprivning af nedfaldne blade evt. kan forebygge det næste års angreb.?

Hvis jeg skulle satse på evt. fugle,der ville spise disse møl med fornøjelse,hvilke skulle det så være.? Jeg fodre fugle hele året,med vand og frø på otte faste pladser.Venligst Grete.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 29. juli 2006 kl. 16.20

Tror desværre ikke der er så meget at gøre, du kan feje bladene sammen og brænde dem, så kommer der ikke flere møl fra dem, men bare der står et enkelt kastanietræ i nærheden hvor bladene ikke bliver fjernet, så kan der herfra komme møl flyvende. De ødelægger bladene og efter et par år vil kastanietræet gå ud. Der bliver ikke gjort noget fra officielt hold for at udrydde møllet da kastanietræet ikke har kommerciel betydning i Danmark men ''kun'' er til pynt.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. august 2006 kl. 2.34

Desværre er der ikke det lidt håbløst. Jeg har også et angrebet stort træ, hvor løvet ender i tre haver plus på en mark. Og der er andre smittede træer i nærheden. Jeg er begyndt at overveje, hvilket træ, der skal afløse mit store flotte kastanjetræ, for angrebet er mere omfattende end sidste år.

Man kan læse mere i denne artikel om hestekastanjeminermøl, som det korrekt hedder:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/117.html

Med venlig hilsen
Karna Maj

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tivoli, 2. oktober 2006 kl. 13.23

Hvornår kom kastanietrær til Danmark?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Rohde, 10. december 2007 kl. 18.43

Jeg har ikke mange år set flotte kastanjetræer i en alle her i nærheden, som har stået flotte om foråret og sommeren, og så har været hjemsted for kastanjemøl om efteråret. Så det er altså ikke noget nyt.

Vh
br

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Rohde, 10. december 2007 kl. 18.48

Beklager -
Der var en fejl i mit første indlæg:

Der skulle stå:

– Jeg har i mange år set flotte kastanjetræer i en allè her i nærheden, som har stået flotte om foråret og om sommeren, og som har været hjemsted for kastanjemøl om efteråret. Så det er altså ikke noget nyt.

vh

br

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Bønnelycke, 24. februar 2008 kl. 13.19

Kastanietræerne ved søerne i København har de ringest tænkelige vækstforhold og har "altid" dvs. før møllets invasion tabt bladene tidligt i september. Alligevel har disse træer overlevet. Så lad os lige klappe hesten og håbe vores træer overlever. Og det hjælper at fjerne de nedfaldne blade.

mvh lb

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Børlis, 7. oktober 2008 kl. 12.58

Hvordan se spisekastanier ud?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. oktober 2008 kl. 20.06

Hej Susanne Børlis.

Det letteste er at du spørger din grønthandler – Han vil kunne vise dig "ægte kastanje" = spisekastanje.

Ellers kan du prøve at google med søgeordenr "ægte kastanje".

Med venlig hilsen fra
Lone

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emilie, 12. maj 2009 kl. 11.02

Hej alle sammen.kastanie træe har kastanie på sine blade,jeg har sammen med min mederbajder har sedet i en skov vi er var ved at dø af tørst men så kom vi ud af skoven. knuz EmilieXD 4c

Nyt svar til emnet »Hvad fejler mine gamle kastanietræer.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler mine gamle kastanietræer.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider