Forum

Svampe i sandkasse sand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 18. juni 2006 kl. 21.39

Hej,

Jeg håber, I kan hjælpe mig med et spørgsmål.

Min datters sandkasse har tendens til at få svamp i sandet...(se billederne). Hun har haft den i et år og i starten opdagede jeg det ved, at der kom små svampe i det sand, der røg udenbords og lå på fliserne. Igår opdagede jeg så nogle store nogle af samme slags i sandet i selve sandkassen... og jeg har før set mindre af slagsen også i sandkassen.

Jeg tør ikke lade min 2½ år gamle datter lege der nu – da hun indimellem leger "mad" med sandet og får noget i munden, og jeg har ikke kunnet opstøve nogle steder hverken hos familie, venner eller på nettet, hvad det er.

Skyldes det vores sand – som er dårligt – eller er det "normalt" og hvad er det mon for en svamp – er den giftig?

Svampene er forholdsvis flade – meget gummiagtige og lys beige/hvidlige i farverne...

Der er nærmest sådan nogle "tråde" i sandet rundt om svampene, nærmest som hvis man forestiller sig sandorme ved stranden, når der er lavvande...

Håber meget på at I kan hjælpe mig...

Venlig hilsen
Helle Hansen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. juni 2006 kl. 8.55

Jeg aner ikke hvilken svamp der kan være tale om, men tænker,at det kan have noget at gøre med selve kassen, hvis den er af træ og ikke trykimpreneret. Svampe vokser jo ofte eller somregel hvor der er træ og fugtigt.

Har aldrig før hørt om lignende tilfælde!

Jeg ville skynde mig at kassere det hele, kasse og sand, rengøre alt legetøjet grundigt, begynde forfra så den bette størrelse kan få sin legeplads tilbage igen.

Vi bruger et traktorhjul, andre bygger en kasse op af fliser da det siges, at trykimpreneret træ er sundhedsskadeligt.

VH Jeanet

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natascha Persson, 9. september 2008 kl. 19.31

Jeg har i dag vært ud og lege med min søn som er næsten to og han fandu i dag en hvid brundlig svamp og nåde og tag den fra ham.

Og derefter opdaget jeg fler heldevejen rundt i kanden af sandkassen og i sandkassen.

jeg bor i et blok område men er opvokset her og har aldrig set dem før fandt så en fluesvamp i nærheden af dem men kan de stamme fra dan...? hilsen natascha

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. september 2008 kl. 21.40

Katte kan godt lide at opholde sig i en en sandkasse hvor sandet er varmt. Deres efterladenskaber kan godt danne svampesporer. Derfor er det fornuftigt at have et låg eller net over en sandkasse.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Hansen, 10. september 2008 kl. 15.51

Hej – jeg oprettede for efterhånden et par år siden dette indlæg – og jeg fandt sidenhen ud af, at det var fordi vi havde lavet et underlag/træbund af nogle træplader, som udviklede svampene. Dem smed vi så ud og siden har der intet været.

Nyt svar til emnet »Svampe i sandkasse sand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svampe i sandkasse sand

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider