Skrevet af: Tine Hansen, 16. juni 2006 kl. 19.59
På een nat har en invation af grønne larver ædt alle blade på min clematis Alpina skovranke. Er ogsa gået i en aprilsol der står foran og var på vej over i en floks.
Er der nogen der kan fortælle hvad det er for larver?
På forhånd tak Tine
Skrevet af: Nanna Kodahl, 17. juni 2006 kl. 10.02
Min hængepil lider også under angreb af sultne larver der æder alle bladene. Larverne er grønne med sorte hoveder og er ca 1.5–2 cm lange.
Er der nogen der har et godt råd mht. hvordan jeg skaffer mig af med dem og hvordan jeg forebygger at de kommer igen næste år?
God weekend.
Hilsen Nanna
Skrevet af: Lone Schneider, 17. juni 2006 kl. 13.17
Larver har spist alle blade på mine akelejer, men ikke blomsterne :-)
hilsen lone.
Skrevet af: Vibeke Birkenfeldt, 1. august 2011 kl. 21.42
Jeg kan se at Nanna har haft det problem som min hængepil nu lider af - men jeg kan ikke se noget svar er der nogen som kan hjælpe med at få bugt med dem - de har snart spist sig igennem hele min ene hængepil og jeg håber ikke at de når den anden jeg har stående
Skrevet af: Lise D, 2. august 2011 kl. 12.08
Lav denne insektsæbe og I kommer larverne til livs - det virker hos mig - hver gang :-)
Hjemmelavet Insektsæbe:
Sprøjt kun i gråvejr eller om aftenen, da kan give svedne blade, hvis der sprøjtes i solskin.
Insektsæbe består af vand, sæbe og sprit, og er godkendt til økologisk brug. Der findes forskellige produkter på markedet, og de er relativt dyre.
Det er imidlertid nemt selv at fremstille en billig og effektiv insektsæbe. Der skal blot bruges flydende brun sæbe, husholdningssprit og vand. Her er en opskrift:
4 dl. vand
½ dl. flydende brun sæbe
½ dl. husholdningssprit
Brug en forstøverflaske eller pumpe.
Skrevet af: Vibeke Birkenfeldt, 2. august 2011 kl. 15.05
Tak Lise, den prøver jeg lige
Men er der nogen som ved hvad de er for nogle karle
Vibeke
Skrevet af: Lise D, 2. august 2011 kl. 20.20
Vibeke:
Jeg mener det er en sommerfugle larve.
Skrevet af: Lizzi Nielsen, 16. juni 2013 kl. 9.36
Hej til Lise,
Er det ikke for meget sprit du har angivet i din opskrift på insektsæbe?
Mvh. Lizzi
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver har ædt clematis