Forum

Afpillet fyrretræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 16. juni 2006 kl. 19.40

Vores ca. 1 m fyrretræ, 3 år gammelt er totalt afpillet for nåle. Der sidder i klyngevis (mange) af små grønlige larver ca. 2 cm i længden. Alle nålene er spist inden for 1½ døgn. Men topskuddene er ikke rørt -endnu -. Hvad kan det være, og vil nålene komme igen, eller er træet lige til at grave op/ måske skæres meget ned? hvis vi graver træet op, kan der så evt plantes fyrretræ igen, eller skal vi vælge en helt anden busk/ lille træ?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 17. juni 2006 kl. 14.03

Jeg har et ekstra spørgsmål vedr. ovennævnte. Hvis der er nogen, der ved, hvad det er, kan følgende måske besvares. Er det larver, der vil gå på andre buske/planter f. eks. roser også.

Inge

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aase Bang, 24. juni 2006 kl. 21.48

Vi har lige opdaget samme problem med larver i vores fyrtræer, disse træer er ca 8 år. Hjælp hvad gør vi.! og kan de vandre videre til andre gransorter!

AAB

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 25. juni 2006 kl. 8.03

Hej Aase! Vi spurgte på planteskolen, og de anbefalede et middel, som man skulle sprøjte på, som ville dræbe larverne. og det gør det også. Når jeg kommer op i haven, skal jeg skrive navnet på sprøjtemidlet, for jeg kan ikke huske det lige nu. Men jeg ved ikke om, larverne kan vandre videre til andre gransorter. Vi spurgte om, det kunne brede sig til andre planter i haven, og der blev svaret ja, så det var derfor, det var vigtigt, at få sprøjtet godt. Hilsen Inge

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 28. juni 2006 kl. 17.47

Hej Aase!

Det produkt, om vi sprøjtede med hedder. MALATHION. Det er meget effekttivt over for larverne. Alle larverne er væk. Men der, hvor nålene er spist kommer de ikke igen, men jeg ved stadig ikke, om de går på andre gransorter. Vi gav kr. 130,00 for en lille flaske. Men der skal ikke bruges ret meget ad gangen. Hilsen Inge

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JL, 23. maj 2007 kl. 19.58

Er der ikke nogen, der kan svare på Inges spørgsmål om, hvad det er for nogle larver, og om træet skal skæres ned m.v., så vi andre også kan få gavn af den viden

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. maj 2007 kl. 22.08

Ja,det lyder som fyr-vikler,som kun æder sidste års nåle og går kun på fyr. Man kan børste el.spule dem af. Ingen fugle vil have dem. De dukker op omkring juni og kan pille en fyr på ganske kort tid inden de forpupper sig.

Anne Marie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 3. juni 2008 kl. 16.01

Ja, her i den tørre tid er der vildt gang i fyr-vikleren. Kold spuling med vand fjerner dem, uden de dør. Jeg bruger en forstøver med en sæbeopløsning (brun sæbe) Det klarer de ikke, når man sprøjter direkte på dem. Det koster mindre en en femmer.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Peter Jensen, 17. august 2009 kl. 17.03

Jeg har problemmer med at vores fyrretræer er angrebet af en eller anden bille der simpelthen bore et lille hul hvor den lægger sine æg. Den harpiks der siver ud af dette hul størkner hurtigt og bliver nærmest helt stenagtigt. Vi har skraldet lidt af barken af og derved opdagede vi en masse larver. Hvad det er for en slags skadedyr det er der har angrebet vores fyrretræer ved jeg ikke, men vores træer er ikke de enesteder er angrebet. Jeg håber at der er en der har et svar / råd, der kan hjælpe mig med mit problem.

På forhånd tak.

Peter.

Nyt svar til emnet »Afpillet fyrretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Afpillet fyrretræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider