Forum

Hjææælp

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 31. maj 2006 kl. 22.44

Jeg har fået myrer i mit citrontræ's potte. Træet står inde i et køligt lyst rum om vinteren, og er først for nyligt kommet ud. Men nu vrimler det med glade små myrer...hvad gør jeg?

Må jeg strø salt på? Og hvad siger træet til det?

Og kan frugterne, der jo er store og flotte nu, klare en behandling?

Er der nogen der har et godt råd?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. juni 2006 kl. 0.05

Hej Dorthe.

Mon det var en ide, at sætte hele herligheden ned i en balje med vand. Der er nok nogle planteskolefolk her på siden, der kan fortælle om træet kan tåle den behandling, og hvor længe. Hvis det duer, undgår du salt og hvad der ellers kan findes på af skrappe sager.

Mvh. Hans

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 1. juni 2006 kl. 8.28

Hej Hans

Det ku være at det var en ide'. Men tror du at behandlingen er skrap nok til myrerne?

Hilsen Dorthe

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. juni 2006 kl. 11.35

Hej Dorthe.

Du må for guds skyld ikke give planterne salt. Det trækker saften ud af rødderne og træet dør!

Jeg har drysset kaffegrums ved min trappesten og det kunne myrerne ikke lide. De flyttede. Der mange gode miljøvenlige gamle råd, man kan prøve. Nogle bruger kanel, ved ikke om det virker. Har vi myrer i en potteplante, sætter vi den i en spand vand et døgn, så flytter de æg og hele familien. Om dit træ kan tåle vandkuren, ved jeg ikke.

Der findes også midler til at vande boet med som slår myrerne ihjel.

Hilsen Anne Marie

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. juni 2006 kl. 12.11

Hej Dorthe.

Hvor længe kan en myre holde vejret under vand? 1 time? 2 timer?

I et tordenvejr med skybrud, hvor det hele sejler, tager planter næsten aldrig skade af, at være oversvømmet i kort tid
Jeg tror, jeg ville sætte det hele under vand, og så holde øje med, hvad der sker. Når der ikke er flere myrer, der prøver at svømme væk, eller de ser meget døde ud, ville jeg tage krukken op og lade vandet dræne af.

Hvis dronningen nede i boet er druknet, går det hele i sig selv, og problemet er løst.

Mvh. Hans.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 1. juni 2006 kl. 12.14

Giv et par dråber sulfo i vandet og ryst / bank på potten mens den er under vand – ellers overlever alle myrerne fordi der er luftbobler i boet.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 1. juni 2006 kl. 16.09

Tak for alle de gode ideer.

Jeg tror jeg vil prøve med kaffegrumset først.

Hvis det ikke virker, for hele krukken en vandtur m. et par dråber sulfo.

Ulempen ved denne metode er, at det skal være en stor balje/tønde, da krukken er temmelig stor...?

Jeg må prøve mig frem

Tak til alle der har bistået ved dette lidt irreterende problem...

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 14. juni 2006 kl. 18.41

Hej Dorthe,

I Spanien er det ret normalt med myrer i Citrontræer... Så får den nederst del af stammen en gang kalk, det holder myrerne væk!

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 15. juni 2006 kl. 7.56

Hej Rikke

Tak for dit svar. Hvordan skal jeg give stammen kalk?

I hvilken form findes kalken, og hvor køber jeg det? Ved du det

Hilsen Dorthe

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 21. august 2006 kl. 20.50

Myrer elsker flormelis, bland det med kartoffelmel eller bagepulver – og så får dine naboer ikke vrøvl med dine myrer. Myrerne dør nemlig, idet bagepulver og kartoffelmel cementerer sig tarmsystemet og myrerne dør. håp

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 22. august 2006 kl. 8.40

Tak for tippet. Hvad siger citrontræet mon til bagepulveret og kartoffelmelet?

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 22. august 2006 kl. 23.33

Planter har jo en hel andet måde at optage næring på endlevende væsener, så det kan umuligt være et problem.

Der skal uendeligt lidt til de små myrer, så det alene vil kunne betyde noget.

Start endeligt nærmest som "salt på et stykke mad", lige netop kun der hvor netop myrehul/-gang er. håp

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 23. august 2006 kl. 8.16

Hej

Tak for hjælpen – prøver.

Dorthe

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Andersen, 20. maj 2012 kl. 21.52

Hej
Vil bare høre dig hvordan det gik med dit citrontræ og myrerne, nu har jeg nemlig samme problem. Jeg kan ikke se myrer oppe i træet eller på stammen, men under potten så måske lever de oppe i jorden.
Træet har mange blomster der gerne skulle blive til frugter, så jeg ved ikke om det går at plante det om og evt. skylle rødderne.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Martins, 20. april 2020 kl. 18.06

Sidder og har læst tråden igennem da vores nye citrontræ også har fået fint besøg af en masse flittige og lækkersultne myrer. Min mand, som kommer fra Portugal og har været med morfar i marken som barn, fortæller at de bruger kalk som pensles nederst på stammen, lige over jorden og ca 5-10 cm op, alt afhængig af træets størrelse. Det vil jeg begive mig i kast med i morgen og vil naturligvis give en tilbagemelding her på tråden.

Nyt svar til emnet »Hjææælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjææælp

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider