Forum

Røde biller…HJÆLP!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth, 20. april 2006 kl. 17.56

Jeg har nu i 3 år kæmpet med nogle små røde biller, som især elsker min flotteste liljer! Liljerne når aldrig mere end 10 cm op, for de bliver gnavet ned af en lille rød bille, som jeg ikke kender. Den ligner en aflang mariehøne uden prikker!

Jeg har prøvet alverdens "økologisk gift" (afkog fra hvidløg, sulfovand m. sprit m.m.) Intet hjælper. Kan nogen hjælpe mig?

Jeg har i denne forb. ikke noget imod kemisk gift på spraydåser, men ved ikke hvilke?

Mvh
Elsebeth

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 20. april 2006 kl. 19.54

Det er den franske liljebille! den er blevet meget alm. du skal simpelthen indsamle dem, det er det nemmeste, med mindre du har rigtig mange liljer! sådan har jeg succesfuldt udryddet dem, få evnt. ungerne til at hjælpe... det er vidst iøvrigt larverne der æder dem, slimede sorte klatter som også skal fjernes!mvh.per.t

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. april 2006 kl. 0.42

Du kan finde mere om liljebillen i databasen med skadedyr og sygdomme

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/19.html

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danny, 17. juni 2006 kl. 19.55

Fjern også de røde æg på undersiden af bladene, de er kun milimeter store.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth, 17. juni 2006 kl. 20.11

Tak for rådet, men SUK... min have er invaderet af så meget utøj, at jeg har givet op. Lus i alle roser, hotensia ædt af?... Der kommer snart "roundup" på det hele!

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 18. juni 2006 kl. 1.40

Hej Elsebeth
Sådan er det vist i alle haver i år. I vores have er et mylder af alverdens insekter, biller, larver og fluer i både stauder og buske og træer.

Jeg vælger nogle planter, som jeg vil beskytte, fx bliver roserne spulet med vand for at formindske angreb af bladlus men ellers lukker jeg øjnene, glæder mig over fuglene i haven og håber at der til næste år er nogle andre vejrbetingelser der gør, at angrebene bliver knapt så slemme. Det er sket før og det sker nok også igen. Sådan er det at være haveejer, men jeg må indrømme at jeg også er træt af at se liljebillens ødelæggelser, så jeg overvejer om jeg skal sløjfe liljerne og kejserkronerne,som ikke engang nåede at blomstre inden de var ædt op. Måske kan det hjælpe på bestanden af liljebiller at fjerne fødekilden nogle år? Jeg ved det ikke, men det skal ihvertfald prøves.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Olesen, 24. juli 2006 kl. 23.14

Liljebiller udryddes effektivt ved at sprøjte planten med middel mod hunde- og kattelopper.

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.M. Olesen, 7. august 2006 kl. 11.56

Jeg troede at en hyld uden for soveværelsevinduet kunne holde myggene ude. Jeg har derfor en lille tre år gammelt hyld, men den har ikke meget at sende duft med, for bladene er næsten ædt op af et eller andet. Er der nogen, der ved hvad?

Henny

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Kjær, 14. maj 2007 kl. 23.37

Det lyder måske lidt ækelt. Ved et tilfælde fandt jeg ud af, at en hunde høm høm under liljen holder liljebiller væk. Har brugt det med succes i år. nipkin

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit E., 15. maj 2011 kl. 20.11

Ang. røde liljebiller - så har jeg også været træt af dem i flere år, men læste så at der fantes et middel som hedder "Insektmiddel CALYPSO" der er virksom i 4 uger, jeg har prøvet at sprøjte med dette - og nu er alle billerne væk! Jeg vil så igen sprøjte om 4 uger, håber det er løsningen!!!!
Vil gerne give dette gode råd videre, 100ml koster 100 kr. - det vil jeg gerne give for at have flotte liljer i min have, og der er til flere gange i den lille flaske.
Mvh. M.E.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Jensen, 15. maj 2011 kl. 22.32

normalt går jeg ned på apoteket og køber nået spray med hund og katte loppemiddel og giver liljer det en gang så er det slut med dem

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2011 kl. 23.03

Hallo venner -

dette er ikke et forum, der skal undervise i brug af gift...

Med mindre man har hele have fyldt med liljer, så tager det da ikke mange minutter at samle biller ind. Hvis man ikke vil bruge tid på det, skulle man måske vælge noget andet end liljer i haven?

mvh
Anja

Lidt fakta om Calypso - hvis man er glad for et godt vandmiljø og bier i haven, skal man nok finde på noget andet:

www.bayergarden.dk/export/sites/nor_bayergarden/da/Securitysheets/Calypso_mod_insekter_v2.pdf

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 16. maj 2011 kl. 8.53

Sidste år forsøgte jeg at plante hvidløg i nærheden af lilierne, men det hjalp ikke. I år har jeg forsøgt med kaffegrums rundt om planterne, og det har en bedre virkning. Da jeg så de første biller (der var rigtig mange), var planterne ca. 10-15 cm høje, og jeg dyngede en stor portion kaffegrums rundt om hver enkelt plante. For en uge siden måtte jeg fjerne en enkelt bille, og planterne fik igen en god portion kaffegrums. Her i den forgangne week-end har jeg ikke set nogen.

Håber at andre kan få glæde af kaffegrumsen!

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 16. maj 2011 kl. 8.57

Jeg har vel en 15 - 20 liljer i haven, og til min store fortvivlelse, havde jeg masser af liljebiller sidste år, der gnaskede løs af dem. Jeg var ude i haven hver eneste dag og indsamle dem og slå dem ihjel. Selvom det lyder møgbesværligt, så virkede det. Jeg har kun set en eneste bille i år - og den er forvist til de evige liljebille-jagtmarker. Så det kan altså godt lade sig gøre. Heldigvis er de jo meget lette at få øje på med deres knaldrøde farve. Husk at tjekke for æg under bladene.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kari Tomter, 5. juni 2011 kl. 14.46

Hej -- jeg har et godt råd imod Gåsebillen .... som jeg har prøve -og som der ser ud til at virke ... vande græsset godt .. siden fik den nogle stritter med hvidløg ca - 7-10 fed .. blandet godt op i kold vand .. som jeg gik rundt og "strittet" rundt omkring plenen med -- Wopti ´´ så var de væk ... !! ---- dette hjalp os .. håber mange vil prøve det samme ... og det er jo naturprodukt .og ikke giftige sprøjtemidler .... :O) God arb lyst :O)

lad meg gerne høre fra jer der vil prøve dette ..om det også virker for jer ... mvh Kari Tomter

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. juni 2011 kl. 21.22

Forleden opdagede jeg, at knopperne på min ene lilje var ædt halvt op. Jeg har ellers jagtet og mast mange biller, men de op optræder åbenbart også, når jeg ikke er i haven.
Resolut tog jeg en stump fiberdug, som jeg lagde over knopperne på den anden lilje og bandt det til forneden. Mon så ikke knopperne kan få lov at udvikle sig i fred ? - Jeg har ihvertfald brugt metoden til at redde et savojkål sidste år.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 7. juni 2011 kl. 22.47

Hej alle !
Min gamle Far siger altid at dem der ikke gider at "jage" Liljebiller, skal afholde sig fra at have Liljer i sin have.
Også fordi at de jo lægger æg som falder til jorden...og Wupti er de hos naboerne.
Det er jo faktisk en nem bille at have med at gøre...man ser den...man "dør" den...og så har man fortsat grønne blade på sine Liljer. ;0)
Men det gælder jo om at komme ud og chekke de sine Liljer hver dag....

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eilif Møller Hansen, 8. maj 2012 kl. 10.11

Hej derude. Mine liljebiller dør. Jeg bruger en papkasse uden bund, som kan gå ned over planten, laver et lille hul i toppen, og sprøjter Stald Chok mod fluer og andre insekter ind i kassen. Lader det stå nogle minutter, og det er det. Planterne tager ikke skade af spraymidlet.

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. maj 2012 kl. 20.06

Helt ærligt, hvor nemt er det lige i forhold til at samle billerne ind? Inden man har fundet dåsen og papkassen frem, kan 5 planter være renset manuelt.

Desuden er pesticider ikke velset her og midlet ikke godkendt til formålet....

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 8. maj 2012 kl. 21.48

Ja, hvor svært kan det være. Jeg har mindst 40 store liljer og endnu flere små sideløgsplanter, og det tager altså ikke mange minutter at samle biller ind.
Gør det når solen skinner- så er de fremme. Tag et par handsker på, og kvas billen mellem 2 fingre. Hold den ene hånd under når du har fundet en bille, de er nemlig mestre i, at lade sig falde ned på jorden, når de mærker lidt bevægelse i planten, og svære at få øje på, fordi de ligger med "bugen" opad ( og der er den sort)

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2012 kl. 19.28

Jeg bruger også tomme og pegefinger når jeg bekæmper biller...Jeg har opdaget at når jeg ikke gøder mine liljer ser jeg ingen biller på de liljer jeg har stående på nordsiden af huset, hvorimod jeg finder enkelte biller i de småblomstrende sorter på sydsiden af huset selvom de heller ikke har fået gødning . Derimod var det sikkert at der altid var biller og æg , næsten daglig, i de storblomstrede sorter. Dem har jeg ingen af længere . Det er min erfaring at liljer ikke skal have særlig meget gødning og det kan måske være en af årsagerne til hvor angrebet de bliver af billerne .

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Dam, 11. maj 2012 kl. 13.34

Prøv med kaffegrums om / mellem liljerne. Det er rigtig nemt, men kræver selvfølgelig at man fylder ny kaffegrums på jævnligt. Det hjælper i øvrigt til en bedre jordforbedring. Har reduceret mine biller voldsomt med denne metode og med kvasning mellem fingrene, men det synes jeg personligt tager længere tid.

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JohnGarfunkel Boesen, 22. maj 2012 kl. 11.01

godt nok lidt sent svar, men er først blevet registreret nu som bruger.

Køb insektmiddel : Trinol 810, kan evt købes hos Matas, det virker 100%, de falder ned med det samme.

hilsen

john Boesen

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2012 kl. 14.21

Hej John
Det kan godt være, at det virker, men økologisk kan det næppe beskyldes for at være:
www.mortalin.dk/files/pdf/Trinol_nr__810_Insektmiddel_Original_31_jul_2008.pdf

mvh Vibeke

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: JohnGarfunkel Boesen, 24. maj 2012 kl. 10.40

hej Vibeke,

økologisk eller ej, jeg lover dig for at det virker, og så slipper du for disse fedtede fingre, når du maser dem :-)

mvh

John

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. maj 2012 kl. 23.19

Vil bare henvise til mit tidligere indlæg med nr. 11 her i tråden - ingen grund til at gentage det, når det allerede står her :)

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. maj 2012 kl. 23.31

Som en del brugere allerede har påpeget, så er Havenyt stedet, hvor vi sammen forsøger at finde metoder til at løse de små og store udfordringer i vore haver uden at bruge kemiske midler.

Liljebiller kan være irriterende, men kan fjernes forholdsvis let - de er lette at få øje på.

Bekæmpelsesmidler har altid konsekvenser for det miljø, hvor de bruges, og derfor er det bedst at undgå at bruge dem.

Derfor en opfordring til at se på muligheder for slippe af med liljebillerne ved hjælp at metoder, som ikke belaster naturen.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

Nyt svar til emnet »Røde biller…HJÆLP!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Røde biller…HJÆLP!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider