Skrevet af: Dorte Carle, 29. januar 2006 kl. 16.03
Min laurbær plante (opstammet) har fået brune "plamager" på bladene, det breder sig til resten af bladet, som til sidst visner hen og falder af det virker ikke som om at det er skadedyr måske svamp? en del af bladene er helt fine og friske endnu, men det virker som om det breder sig. Har nogen et bud på hvad det kan være? Den er ikke blevet overvandet, men det kan være den har stået for varmt og måske fået lidt træk.
Skrevet af: Helle-Sofie, 30. januar 2006 kl. 19.13
Er laubær løvfældende?
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Dorte Carle, 30. januar 2006 kl. 21.08
Godt spørgsmål!
Indtil nu har jeg altid troet at laurbær beholdt bladene.
Hilsen,
Dorte
Skrevet af: Lilium, 3. februar 2006 kl. 20.54
Det er stedsegrønt, men taber en del blade om vinteren-forår og det er helt normalt.
De kan faktisk stadig bruges i madlavning.
Skrevet af: Dorte Carle, 6. februar 2006 kl. 10.39
Hej John,
Mange tak for dit optimistiske indlæg jeg har i mellemtiden opdaget at der er kommet nye skud, så jeg er rimelig fortrøstningsfuld!.
Med venlig hilsen,
Dorte
Skrevet af: Merete Vinje, 7. februar 2006 kl. 11.02
Mit laurbærtræ står ude om sommeren og inde om vinteren, og det lader til at trives med radiatorvarmen i stuen, for det har endnu aldrig tabt blade (det er i gang med sin 3. vinter hos mig). Sidste forår beskar jeg det for at få det til at greme sig det lykkedes over al forventning. De afskårne kviste tørrede jeg, og bladene indgår nu i madlavningen.
Skrevet af: Karina, 16. april 2006 kl. 16.30
Jeg har lige købt en opstammet laurbær og jeg synes den ser lidt vissen ud. Jeg har plantet den i en stor krukke, jeg er lidt urolig, er der nogen der har et godt råd?
Med venlig hilsen
Karina
Skrevet af: Ulla Faddersbøll, 6. oktober 2008 kl. 14.43
Kan en ægte laubær tåle at stå ude om vinteren
eller skal den ind.
Venlig Hilsen
Ulla
på langeland.
Skrevet af: Dorte Carle, 6. oktober 2008 kl. 15.09
Hej langeland,
Din laurbær vil være rigtig glad for at stå ude hele året hvis altså bare det ikke bliver frostvejr. Min egen laurbær står ude hele året, men jeg kører den ind i værkstedet/stalden, på en sækkevogn, hvis der loves frost. Dog bliver den ude, hvis det bare er ned til frysepunktet eller så der loves.
Hidtil er det gået rigtig fint faktisk bedre end hvis den var inde om vinteren
Skrevet af: Lilium, 6. oktober 2008 kl. 19.01
Jeg er nu ikke helt enig.
Mit laurbærtræ stod ude hele sidste vinter, hvor det OK-ikke var særlig koldt, men der var dog ned til -10 C.Mit træ er omkring 10 år gammelt.
Jeg har taget konsekvensen og plantet det direkte ud i jorden (det stod før i en potte).
I år er træet nærmest blevet en halv gange større og har nok stået lidt trangt i den 50 L potte det hidtil har haft.
Langeland har ikke særlig lange perioder med frost (med mindre vi får en isvinter og det er der ikke meget der tyder på) så umiddelbart ville jeg ikke være betænkelig ved at prøve at udplante " kræet ".
Jeg gjorde det samme med mit Oliventræ!
Skrevet af: Preben Knudsen, 11. september 2009 kl. 12.45
Hej
Jeg har et laurbær træ/busk som står ude hele vinteren. Det er nu på tredie år, sevlom temp. har været under frysepunktet.
Mit spørgsmål er: Hvordan tørrer man bladene for at kunne bruge dem i madlavningen?
Er der een der har en god ide.
De skal jo knastørres?
hilsen
"nolden"
Skrevet af: Anonym bruger 1, 11. september 2009 kl. 13.29
Hvorfor tørre dem, når du har de friske året rundt? Jeg har en stående i en kumme på terrassen, og bruger dem friske. Prøv, og du vil opdage, at der skal meget mindre til at give den samme smag.
Mvh. Hans
Skrevet af: Lilium, 11. september 2009 kl. 13.40
Til Preben.
Brug en telefonbog-så er de tørre i løbet,flade og fortsat flot grønne.
Skrevet af: Lilium, 11. september 2009 kl. 13.42
Der manglede et par ord.
tørre i løbet af et par uger,flade og fortsat flot grønne...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Laurbær taber bladede