Skrevet af: Marna Hjorthave, 27. september 2005 kl. 0.15
Kender nogen læsere til gulbrune myrer,
deres biologi osv, f.eks. hvad de hedder,
så jeg evt. kan finde litteratur om dem.
Skrevet af: Henning Nielsen Lund, 28. september 2005 kl. 9.26
Jeg blev også meget overrasket da jeg fandt ud af at hele min nye have er fyldt med Gule myrer (da jeg ikke havde set dem før).
Hvis du mangler information, skal du søge efter "Lasius flavus", som er det latinske navn for "Gul Engmyre".
Håber at det kan hjælpe dig i din søgning :-)
Skrevet af: Karna Maj, 30. september 2005 kl. 1.35
Gule myrer kan holde rodlus som "husdyr" for at få det sukkerstof, som lusene udskiller. De anbringer dem på rødderne af bla. salat. De bærer dem tilbage i tuen til overvintring.
Jeg havde en sommer med kraftige angreb af rodlus på især salat og gulerødder i den del af køkkenhaven, som lå tæt på myreboet med gule myrer i græsplænen. Angrebet af rodlus var så kraftigt, at store salatplanter på få dage visnede, og gulerødderne udviklede sig næsten ikke fra midt på sommeren.
Skrevet af: Claus Due, 6. juni 2006 kl. 21.06
Hele vores græsplæne 150 m er undermineret af gule myre, hvad gør vi?
Skrevet af: Karna Maj, 7. juni 2006 kl. 7.55
Det her er lidt et skud i tågen. De gule myrer plejer at holde til på de mest tørre steder i haven. Så du kunne måske prøve en periode at holde græsplæne gennemvandet.
Men måske andre har bedre forslag på baggrund af praktiske erfaringer.
Skrevet af: John Andersen, 17. juli 2007 kl. 18.47
Hej alle.
jeg har også myre i græsset og jeg har prøvet at vande dem det hjælper ikke. jeg har også prøvet med gift men det hjælper heller ikke er der ikke en der ude der lige har det rigtige svar på hvad man skal gøre?
Skrevet af: John Andersen, 17. juli 2007 kl. 21.30
Det kan være det her kan hjælpe dig med at finde noget om de gule myre jeg kan finde et navn som du måske kan prøve at søge på den gule myre hedder også lasius flavus. håber det hjælper.
Skrevet af: Tove Andreasen, 19. maj 2010 kl. 14.11
Jeg har lige fundet utroligt mange tuer med gule myrer i min plæne. Har aldrig før observeret gule myrer her.
Jeg bor i 4700 Næstved - og jeg er selvfølgelig bekymret over at få dem ind i huset.
Skrevet af: Svend Sørensen, 19. maj 2010 kl. 16.14
Hej Tove
Der er megen god information at få her :
www.dpil.dk/dpil2005/HTML/gulmyre.htm
Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk
Skrevet af: Kurt Quiding, 25. april 2011 kl. 8.23
I min græsplæne har jeg opdaget en forhøjning,- cirka 2,5 meter i diameter, og midten af forhøjningen er vel hævet 15 cm over græsplænen. Det ligner en "mindre gravhøj". Jeg tog en tørv op, og der er millioner af gule myrer både i gravhøjen og andre steder i græsplænen. Hvordan får jeg disse væk?
Skrevet af: Irene Berenth, 29. april 2012 kl. 22.07
Jeg har fået gul myre i mit nyetablerede højbed - hvad gør jeg - har før haft dem i staudebed der lod jeg dem bare blive.
Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2012 kl. 23.03
Ud fra det der står her og at det jeg kan læse på Plantedoktor.dks hjemmeside kan jeg ikke finde en løsning. Med mindre man vil føre kemisk krig i mod dem. Spørgsmålet er om man kan grave boet væk ved at skifte jorden omkring boet hvis bare man kommer lang nok ned eller om de er i stand til at bygge det op igen lige så hurtigt. Det kunne være sjovt at vide.
Skrevet af: Mette Pedersen, 30. april 2012 kl. 7.43
Kogende vand. Det forudsætter selvfølgelig at myrerne ikke er i staudebedet. Men på bar jord, græsplænen tager nok også skade, men det kan man måske leve med i en periode hvis det får bugt med de små sataner.
Skrevet af: Maj-Britt B., 30. april 2012 kl. 18.10
Jep ! Om aftenen når myrene er vendt "hjem", kan du prøve at hælde kogende vand ned i boet. Måske skal du gentage "angrebet" flere aftener i træk... Håber det lykkes dig at komme af med de små kravl ! ;0)
Skrevet af: Irene Berenth, 30. april 2012 kl. 19.27
Tak for div. svar omkring gulbrune myrer i mit højbed. I morges ville jeg hælde kogende vand på - men de var åbenbart søgt ned i bunden af højbedet. jeg havde taget fiberdugen af så måske fik de det lidt "køligt". Holder nu øje med dem og vil prøve med kogende vand hvis de dukker op igen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gulbrune myrer i græsplæne