Forum

Æbletræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. september 2005 kl. 0.40

Jeg har lyst til at komme med et postulat, som jeg gerne ser modgået af professionelle folk.

Sidste vinter væltede stormen mit 60 år gamle Guldborg æbletræ. Dets grene gik ind i det ligeså gamle Cox-Orange æbletræ.

Det er 2 år siden, min Cox-Orange bar frugt, og før da var det 7 år siden sidst, var den for gammel? – Nu hvor Guldborg var væk, var jeg spændt på, hvad det betød.

Jeg ved, at vejret under blomstringen har betydning. Guldborg startede blomstring ca. 5 dage før Cox-Orange. Så når endelig Cox-Orange sprang ud, var det med stor konkurrence om bierne, for da var Guldborg jo på sit højeste.

Vejret i år var flot, da Cox-Orange sprang ud, og der var ingen konkurrence, for Guldborg var der ikke mere. Og resultatet er til nu, at Cox-Orange bugner af æbler.

Samtidig observerer jeg, at monilla nok er der, men ikke i den grad som før Guldborg faldt. En 3–5 monilla-befængte æbler samler jeg op hver dag, det er småting.

Her tror jeg også, at tabet af Guldborg har en påvirkning. For Guldborg havde modne æbler i september, og var derfor formentlig tidligt ude med smitten af monilla, som derfor angreb Cox-Orange på et for tidligt tidspunkt. – Måske er det grunden til, at Cox-Orange klarer sig bedre nu?

MIN PÅSTAND: Cox-Orange blomstrer så sent, at den bør stå langt fra andre æbletræer, der blomstrer tidligere, for at bære godt.

Cox-Orange bør stå langt fra andre æbletræer, der bærer frugt tidligere, for ikke at blive smittet for tidligt af dem med monilla.

Som sagt et postulat, men det viser min erfaring fra dette anderledes år, hvor Cox-Orange har det hele for sig selv – og trives så langt bedre end før, trods de 60 år.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 11. september 2005 kl. 12.13

Hej Clara
Det at træerne smitter hinanden har du helt ret i – og jo mere modtagelige de enkelte sorter er, jo værre, hvis de står tæt. Jeg oplever det modsatte i et projekt, hvor jeg har hjulpet Statsskovene med fremstilling af træer, der blev plantet med stor afstand. Specielt i området "Husby" hvor der er 3 km til Vesterhavet er der stort set aldrig svampesygdomme. Det skyldes sandsynligvis at der ingen æbletræer er i nærheden – og da slet ikke vest for de plantede træer. Desuden er der næsten ingen frugttræer i haverne i området, så smitten er næsten ikke eksisterende, så længe vi har vestenvind, og det er næsten altid tilfældet, når det er regnvejr. Østenvind medfølger næsten altid tørvejr og smitten med i hvert fald skurv er der kun ved regnvejr.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. september 2005 kl. 20.46

Det var dog en værre intelligens test du har sat os på der-60år-2år-7 år!

OK-jeg tror jeg har forstået essencen. Du mener altså at BIG Bang opstod som en følger af de forstyrrelser der var i de felter der var før Big Bang-eller har jeg misforstået dig?

Hvis ikke-forklar nærmere.

Min mening er at træet nu har fået bedre betingelser, at foråret var optimalt og at bierne kunne få lov til at flyve de ca. 3–4 km. de foretrækker som radius for deres udbredelsesområde og at der ikke var sen nattefrost.

Nu er jeg ikke hortonom eller lignende, men det er nu hvad jeg oplever herude på landet. Hvis du bor i byområde er der ingen bekymring whatsoever om bestøvningspartnere. Min Cox Orange er 23 år gammel og er totalt ligeglad med både Gud,Muhammed og andre æbletræer-den bær bare! Jeg behøver ikkegang tale sødt til det eller stryge det over bladene.

Have fun
John Lykkegaard
Haslev

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Buster Kristensen, 2. september 2009 kl. 10.30

Jeg har et æbletræ i haven kan i hjælpe mig med at finde noget på inter nettet jeg vil nemlig grene plante et æbletræ i min have hjælp mig

mvh
buster kristensen

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Buster Kristensen, 2. september 2009 kl. 10.34

Havad så saya

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus J, 2. september 2009 kl. 10.34

Jeg leder os kan i hælpe mig men har desvære ikke noget TRÆ VIL I HÆLPE laver lige en nisse -

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus J, 2. september 2009 kl. 10.36

Hej jeg er sejere end dig HAHAHHAHAHAHA

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 12. oktober 2009 kl. 20.39

Ja Rasmus J. Vi kender godt din vision til trivialitet. Person der griner højt og længevarende af deres vedvarende udtalelser /"vittigheder" og griner vedholdende højt af det, som om I ikke har hørt dem før. Og med jeres højlydt larm slet ikke får fat i poienten.håp

Nyt svar til emnet »Æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider