Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 30. august 2005 kl. 11.50
Her gik jeg og troede, at dræbersneglen var mit største problem, men mange af mine tomatplanter og agurkeplanter er angrebet af spindemider (bittesmå røde bæster kravler rundt på gulmarmorerede blade), både i drivhus, men mest på friland. Jeg har læst at man kan købe rovmider, men har ikke specielt lyst til at begynde med dette så sent på sæsonen. Indtil videre har jeg prøvet at dyppe bladene i vand og sæbe, og ellers tværet spindemiderne ud med fingrene (!)
Jeg har en hel del små edderkopper på mine planter. Er det rigtigt, at de spiser spindemider? Hvis ja gælder det kun for bestemte edderkoppearter?
Vil spindemiderne i øvrigt forsvinde af sig selv, når det bliver efterår, koldt og vådt?
Skrevet af: Lilium, 5. september 2005 kl. 12.43
Ja spindemiderne dør, men først når de har fortæret dine planter.
Det er rigtigt at det er så sent på året at det ikke kan betale sig at investere de 130 kr det koster for et parti spindemider.
Imidlertid vil det nok være en god ide til næste år (i beg. af juli) hvis du har mange planter.
Du kan prøve at lave en opløsning med brun sæbe som du sprøjter planterne med (også undersiderne).
Hvad angår de små edderkopper tvivler jeg på at de lever af spindemiderne.
For at undgå at agurkerne får spindemider er det vigtigt at bladene ikke rører jorden så jeg plejer at klippe disse blade af, så det kun er stammen der er i kontakt med jorden-det forhindrer dog ikke andgreb 100%. Det vigtigste er nok at få ryddet godt op her til efteråret og få fjernet alle gamle plantedele hvor æggenne kan overleve til næste år.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Spindemider