Skrevet af: Pernille Greve, 6. april 2025 kl. 10.54
Hvordan undgår jeg der kommer orm i søde kirsebær. Jeg tror det er kirsebær fluen der lægger æg. Det er en lille hvid orm inde i kirsebærrene, og man kan ikke se det udenpå bærrene.
Pernille
Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2025 kl. 12.23
Hej Pernille.
Der er tale om larverne af kirsebærfluen, Rhagoletis cerasi, som anses for at være en sjælden skadegører.
Da den også kan angribe frugterne hos Tatarisk Gedeblad, Lonicera tatarica og Dunet Gedeblad Lonicera xylosteum, kan den blive en plage, hvor der er mange af disse to arter i nærheden. Dem bør man altså se at få fjernet.
Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk
Skrevet af: Pernille Greve, 6. april 2025 kl. 13.59
Hej Sten
Og hvad gør jeg for at fjerne den? Jeg vil meget gerne af med dem 😊
Hilsen Pernille
Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2025 kl. 20.22
Hej Pernille.
Er der angreb af kirsebærflue i ens lokalområde, er den bedste kur forebyggelse. Men hvordan forebygger man så?
Det gør man ved at plukke HELT rent, modne og umodne mellem hinanden, mens larverne stadig sidder i bærrene - og få bærrene bortskaffet. Naboens høns hjælper gerne i den anledning: De elsker både bær og larver.
Dernæst ved at holde jorden ren og kultiveret under træerne, så fugle, der gerne vil æde eventuelle oversete larver, når de forlader bærrene og forpupper sig i jorden, nemmere kan komme "til fadet".
Holder man jorden revet eller kultiveret, vendes pupperne også op i overfladen hvor de tørrer ud - eller fryser ihjel, når frosten kommer om vinteren.
Hårde vintre (og høns i haven, som æder pupperne) er noget nær den bedste "terminator" af den kommende generation.
Held og lykke med bekæmpelsen...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kirsebær fluen