Forum

Halsbåndmus- og Rotten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. januar 2025 kl. 18.14

Vi har haft musefest, men halsbåndsmusene er gået i rottefælderne. Men så så jeg en rotte, det tog et par aftener før, jeg sikkert kunne identificere den.

Så jeg bestilte en mængde rottefælder + skadedyrsbekæmperen var ude. Han kunne så ikke sige så meget, udover at der et sted er halsbåndsmuselort af ældre dato.

Jeg har så sat fælder op (nærmest over det hele), men det eneste, der er sket, er at et eller dyr, har ædt trekornsbrød- og økologiske bananer. Det har jeg så læst mig til, må være rotter?

Fælder opsat- er tomme, selvom, de er ladet med rosiner/banan/brødkrummer.

Så løste jeg, at menneskehudolie, kan afskrække rotter fra fælderne. Og de er meget sky.

Så, nu har jeg et spørgsmål: Hvordan pokker, kan jeg afvaske fælderne, så de ikke lugter af menneske? Jeg har store hænder, så den almindelige størrelse gummihandsker- er for lille. Musene (halsbåndsmus) åd gladelig økologisk spegepølse (så kunne vi selv spise, det, der ikke endte, som lokkemad.

Dog syntes jeg nok, at de der fairtrade bananer- er lovligt dyre. Da jeg flyttede dem (og kasserede den, der var gnavet i) åd dyret bare en ny. Så røg de ud, og banan blev sat i fælden.

Men det hjælper ikke!
Jeg vil ikke have katte eller terriere, så hvad, gør man?!

Mvh
Tine- nu SAVNER jeg mine gode muse- og rottejæger katte.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 28. januar 2025 kl. 20.28

Vi har for et par år siden haft virkelig rotteplage.
Den bedste madding i fælderne var Nutella.
Vi kunne dog ikke fange alle rotter selv, rottefængeren måtte assistere med gift, men vi fangede dog over 200 rotter i løbet af 1 år.
Tag dem endelig i starten. Så sky er de heller ikke. Gys, da en rotte sprang mellem mine fødder!
Held og lykke med bekæmpningen.

Nyt svar til emnet »Halsbåndmus- og Rotten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Halsbåndmus- og Rotten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider