Skrevet af: Anne Mette S.P., 1. december 2024 kl. 13.14
Hej kloge folk,
Mine æbler er meget plettede i år. Da jeg ikke har haft æbler før, troede jeg, at det var orm, men det er det ikke. Det sidder kun i skrællen. Indeni er kødet helt friskt og pletfri.
Hvad er det?
Kh
Anne Mette
Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2024 kl. 20.31
Hej Anne Mette.
Jeg er næsten sikker på at det er skurv som giver pletter på dine æbler. Men du kan sagtens spise dem. Dog er holdbarheden ikke så god . Så gem dem ikke for længe .
Skrevet af: Boi Jensen, 3. december 2024 kl. 17.13
Hej Mette
Skurv er nok den mest almindelige svampesygdom der rammer æbler - og svampen er på de nedfaldne blade fra året i forvejen, både dine egne og naboernes. Men prøv at fjerne gamle blade når de er på jorden og nedsæt smittetrykket. Bag skurvsvampen vil der med tiden komme råd og når det er tilfældet, er æblerne til fuglene, for de er lettere giftige når der er råd i dem. Skurvsvampen er aktiv når der er over 15 graders varme og i år hvor det regner meget allerede fra foråret vil der være noget skurv i bladene på æbletræerne, og varer det længe, går det også på frugterne.
Skrevet af: Anne Mette S.P., 3. december 2024 kl. 21.01
Mange tak for gode råd, som jeg vil følge!
AM
Skrevet af: Anne Mette S.P., 3. december 2024 kl. 21.01
Mange tak for gode råd, som jeg vil følge!
AM
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbler m. Pletter